Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Počasí prý ovlivňuje nákup aut i domů

Nikoho nepřekvapí, že pod vlivem teploty si kupujeme pivo nebo naopak grog. Ale podobná vazba platí i pro mnohem zásadnější transakce, kde by se zdálo, že si je důkladně promyslíme, zvážíme pro a proti a nenecháme se rozptylovat okamžitými nahodilostmi.
Tým, v jehož čele stál Jorge Silva-Risso z University of California v Riverside, zkoumal, jak se prodeje různých typů zboží liší podle teploty venku. V nejteplejších dnech stoupne o 8 % prodej kabrioletů, sněžení řádově stejně zvedne prodej aut s pohonem na všechna čtyři kola. Když je teplo nebo jasno, méně se prodávají černá vozidla. V létě si jsou lidé mnohem více ochotni připlatit, pokud je součástí kupovaného domu bazén.
Lidé se zkrátka rozhodují i při koupi celkem drahých, „strategických“ věcí impulzivně, což se jim nemusí vyplatit.
Mimochodem, autoři v této souvislosti uvádějí i (v češtině neexistující) rčení „nikdy nenakupovat s prázdným žaludkem“.
Zdroj: Phys.org

Poznámky:
– Jiné výzkumy ale naopak ukazují, že když se o transakci člověk rozhoduje příliš dlouho, vede to kupodivu k horším výsledkům.
– Článek naznačuje i „ochranu spotřebitele“. Bohužel, opravdu by se toho mohl někdo chytit – „musíte mi to černé auto vyměnit, koupil jsem ho v zimě, měli jste mě upozornit, že v létě se mi nebude líbit“ a začít se soudit nebo vymýšlet příslušné regulace…

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru