Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Smutek vyvolává rozmařilost

pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

Tým psychologů z několika amerických univerzit vydal v časopisu Psychological Science článek založený na následujícím experimentu. Jedna skupina dobrovolníků zhlédla videoklip, který byl smutný, kontrolnímu vzorku byl promítnut klip považovaný za emočně neutrální. Následně dostaly obě skupiny za úkol provést nákup určitých předmětů denní potřeby za různé ceny. Lidé, kteří viděli předtím smutný klip, utratili až o 300 % více peněz. Nikoliv překvapivě posléze vesměs prohlašovali, že jejich psychický stav ovšem na jejich rozhodnutí žádný vliv neměl.

Experimentátoři tvrdí, že smutek se zde projevil ve dvou rovinách, jednak přímo jako zhoršení nálady, za druhé pak svým vedlejším efektem, jímž je vyvolání „sebezpytování“. Z toho se pak odvozuje větší ochota nakupovat, například proto, aby se dotyčný uklidnil nebo se v nepřátelském světě „zabezpečil/zásobil“.

Zdroj: Association for Psychological Science

Poznámky:

– Klíčové by ovšem bylo, zda lidé v testu utráceli své vlastní peníze a obdrželi skutečné zboží, nebo zda všichni věděli, že se hraje „jen jako“. Původní zdroj metodiku bohužel neupřesňuje.

– Byl rozdíl dán spíše tím, že smutní lidé nakupovali více, nebo tím, že byli ochotni akceptovat vyšší cenu? Jinak řečeno, zhoršila se u těchto lidí i schopnost oceňovat hodnotu zboží, došlo ke ztrátě soudnosti? Kde jinde by se tento efekt mohl projevit (seznamování apod.)?

– Zajímavé by bylo testovat nejen nákupy běžného „neutrálního“ zboží, ale něčeho, co má charakter odměny: zmrzlina, čokoláda… byl by zde rozdíl mezi oběma skupinami ještě větší? (Efekt „svět je špatný – ať si alespoň trochu užiju“)

– Dalo by se tohoto jevu využít například v reklamě? (Asi ne v televizní, protože jde o okamžitý efekt – muselo by to být spojeno s možností nějaké zboží ihned koupit – na Internetu, přímo v obchodě. Na druhé straně, možná by zákazník takhle jednorázově nakoupil více, ale navštěvoval by pravidelně obchod, který by si začal spojovat s vyvoláním smutné emoce? Vyplatilo by se to obchodníkovi? Možná takhle postupovat tam, kde lidé stejně nakupují spíše jednorázově – nádraží, letištní haly…?)

– Lze předpokládat, že od určité míry špatné nálady by se efekt obrátil (pasivita ve stylu „nic nemá cenu“)?

– Možná trochu paradox – „optimismus na trzích“ znamená vysokou poptávku.

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru