Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Úloha: Vybavení seznamu

***pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

U kterých slov jste udělali chybu?

Tento test má vést k závěru, že nejhůře se reprodukují slova nacházející se uprostřed seznamu.
Kognitivní psychologové v této souvislosti hovoří o proaktivní a retroaktivní interferenci. Slova uprostřed se přitom „perou“ jak s těmi, které jsme se naučili jako první (to jsme byli ještě čerství), tak s těmi, která jsme se naučili jako poslední (a tudíž je máme v paměti přítomné jaksi nejaktuálněji).
Druhým problémem je otázka, která z těchto dvou interferencí je silnější. Jinak řečeno, zapamatujeme si spíše slova ze začátku, nebo z konce seznamu? Podle stávajících experimentů záleží na délce seznamu a na době, která uplynula od jeho přečtení. Čím delší doba, tím spíše si budeme pamatovat slova ze začátku seznamu. Totéž prý nastane při růstu položek seznamu (neboli – v obou případech míra proaktivní interference roste).

(Zdroj: Robert J. Sternberg: Kognitivní psychologie, Portál, Praha, 2002

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru