Brněnské hvězdárna chystá pořad o Marsu

Astronomie |

***tisková zpráva Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka

Pohled na Mars bývá pro laika velkým zklamáním. I v těch největších dalekohledech totiž na planetě nic zajímavého nezahlédneme. Nanejvýš drobný kotouček s několika světlými anebo tmavšími skvrnami.

Přesto všechno se Mars na první pohled od ostatních planet nápadně odlišuje oranžovým zabarvením. Právě kvůli němu byl odnepaměti spojován s řadou zvláštních vlastností – především těch horších. Řekové, Římané i jiné národy na Mars sváděli hladomory, války, přírodní pohromy i státní převraty.

Teprve o několik tisíciletí později se ukázalo, že Mars je v mnoha ohledech podobný planetě Zemi. Kolem Slunce oběhne jednou za 2 roky, den na Marsu trvá zhruba 25 hodin a střídají se na něm roční období. Na povrchu Marsu se pozorují nejrůznější sezónní změny, polární čepičky, oblaka a prachové bouře. V jeho blízkosti nalezneme také dva měsíce – Phobos a Deimos.

O tom všem – a nejen o tom – vypráví nové multivizuální představení Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně, p. o., které má premiéru ve středu 1. října 2008 v 18 hodin. "Je to téměř neuvěřitelné, ale prakticky všechny záběry shlédnuté během našeho představení pořídily umělé družice nebo stanice vysazené přímo na povrchu sousední planety," prozrazuje scénárista a režisér Jiří Dušek. "Člověk se dokonce neubrání dojmu, že je Mars v mnoha případech pestřejší a zajímavější než naše vlastní Země."

Představení "Mars" je svým způsobem malou vzpomínkou na předčasně zesnulého ředitele brněnské hvězdárny a planetária doc. Zdeňka Pokorného, který se o sousední planetu také vášnivě zajímal. Právě jeho poznámky se staly základem pro scénář nového pořadu pod umělou oblohou planetária. "Diváci se ale nebudou ohlížet do minulosti, nýbrž se podívají na ty nejnovější portréty zhotovené meziplanetárními sondami v několika posledních týdnech," dodává opět Jiří Dušek. "V představách většiny pozemšťanů je Mars vyprahlou planetou bez vody a dýchatelné atmosféry, která je vhodnou kulisou nanejvýš pro více či méně zábavné zápletky vědecko-fantastických filmů. Pozorování zprostředkovaná v posledních deseti letech však dokázala, že se jedná o nesmírně zajímavý, přímo jedinečný kosmický objekt."

Důležité je, že unikátní portréty promítané na brněnské hvězdárně a planetáriu poprvé předvede dostatečně kvalitní projekční technika. Byl zde totiž instalován nový, speciální projektor, který rozšířil možnosti uváděných multivizuálních představení. Dokonce lze říci, že takto detailní portréty Marsu nebyly v Brně dosud prezentovány. Tvůrci přitom využili speciálních počítačových simulací, stejně jako databází stovek tisíců záběrů, na kterých jsou viditelné detaily o velikosti jenom několika málo desítek centimetrů! To vše u planety, která se k nám nikdy nepřiblíží na vzdálenost menší než 54 milionů kilometrů!

"Zatímco v sestavě našich projekčních zařízeních jsme se skutečně dostali až k hranici technických možností," prozrazuje další překvapení Jiří Dušek, "zážitky našich návštěvníků již delší dobu degradovala značně opotřebovaná sedadla sálu velkého planetária. Vždyť se na nich za deset let vystřídalo na 650 tisíc návštěvníků. Proto jsme se rozhodli je vyměnit za zcela nová – pohodlnější a navíc sklapovací(!), takže nikoho snad už nebude bolet za krkem. Nezapomnělo se přitom ani na nové koberce či obnovu interiéru. Celou akci jsme přitom zvládli z vlastních investičních prostředků, vyšla přibližně na 1,4 miliony korun, během pouhých čtyř týdnů."

Premiéra představení "Mars" tudíž bude také premiérou zrekonstruovaného sálu velkého planetária. Proto se jeho první návštěvníci dočkají netradičního dárku – průvodce světem planet a nástěnné mapy Marsu. Zoufat však nemusí ani ti, kteří se na premiéru představení nedostanou. Pořad "Mars" totiž uvádíme v repríze každou středu, pátek a sobotu vždy v 18 hodin po celý říjen a listopad. Všichni kosmoplavci jsou zváni!

Další informace o programové nabídce Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně získáte na www stránkách http://www.hvezdarna.cz