Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Co nás čeká příští rok na obloze a ve vesmíru

Teprve uvidíme, co nám přinese rok 2015 v oblasti objevů nebo nečekaných úkazů, ale už teď se můžeme těšit na rok trpasličích planet a zatmění.

Zatmění Slunce 20. března

Začátek jara zpestří zatmění Slunce. Pokud chcete vidět úplnou fázi, budete se muset vydat někam do Severního moře. Pokud zůstanete v české kotlině, vybavte se včas svářečským sklem nebo speciálními brýlemi pro pozorování zatmění Slunce. Podle toho, kde se budete nacházet, uvidíte sluneční kotouč zakrytý Měsícem zhruba ze 70 až 75%.

Částečné zatmění začne přibližně v 9:40, maxima se dočkáme v 10:50 a až budou kostelní zvony odbíjet poledne, můžeme si už začít povídat o zážitcích. To samozřejmě pouze v případě, že bude počasí přát. Přesný čas pro své místo najdete v interaktivní mapě (časy v UT, třeba přičíst hodinu), kde jsou také informace o tom, jaká část slunce bude zakrytá (Magnitude at maximum).

Zatmění Měsíce 28. září

Den české státnosti asi v příštím roce fanoušci astronomie prospí. Budou totiž dospávat noční nebo spíše ranní pozorování úplného zatmění Měsíce. Pokud nám svatý Václav zařídí dobré počasí, vypukne vše pár minut po třetí hodině. Od 4:10 do 5:23 bude probíhat úplné zatmění. To částečné pak skončí kolem 6:30. To se ale už budete muset vyšplhat někam na kopec, protože o půl hodiny později Měsíc zapadne.

Útok na trpasličí planety

V srpnu léta páně 2006 vyhlásila Mezinárodní astronomická unie na svém jednání v Praze rok 2015 rokem trpasličích planet. Ne, tak to sice přímo nebylo, ale skoro… V té době už Sluneční soustavou svištěla sonda New Horizons. V NASA se zatím nenašel nikdo tak odvážný, aby sondě řekl, že 14. července 2015 neproletí kolem planety Pluto ale jen okolo trpasličí planety Pluto. Na Zemi se samozřejmě těšíme na snímky úplně stejně. Předehra nastane už někdy kolem 5. května (plus mínus, ale autor má ten den narozeniny, takže 5. května), kdy snímky ze sondy New Horizons již překonají ty, které máme z Hubblova dalekohledu. Pak už to bude jen lepší a lepší…

Když astronomové jednali v Praze, chyběl asi rok a měsíc do startu sondy Dawn. Ta nejdříve prozkoumala planetku Vesta a příští rok někdy v dubnu (má zpoždění) přiletí k největší planetce (a také trpasličí planetě) mezi Marsem a Jupiter. Fáze „přílet k trpasličí planetě Ceres“ má začít už za pár dní. Od počátku ledna budou snímky lepší, než ty od Hubblova dalekohledu.

autor Petr Kubala