Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Dokonale jemná zmrzlina podle sněžných blech

pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

Řada organismů využívá látky snižující bod tání nebo měnící způsob tuhnutí vodných roztoků, což jim umožňuje přežívat i v podmínkách bod bodem mrazu. K úpravě zmrzliny by se mohly použít proteiny podobné těm, které syntetizuje pro svou potřebu „sněžná blecha“ (otrocký překlad z angličtiny, jde o Hypogastrura nivicola).

Dojem, který máme ze zmrzliny, závisí do značné na její textuře – hladká konzistence vs. vymrzlé hrudky. Krystalky zmrzliny by měly být malé, okolo 20 mikrometrů. Pokud ale zmrzlina třeba cestou z obchodu roztaje a znovu ji necháme zmrznout, má tendenci vytvořit větší hrudky (pokud se směs dokonce chtít nebude dělit na více vrstev). Nemusí dojít ani přímo k roztátí, ke změně krystalů může stačit i změna teplot pod bodem mrazu.

Dosud se proti tomuhle procesu používaly hlavně sacharidy. Potravinářský chemik Srinivasan Damodaran z University of Wisconsin-Madison nyní navrhl, že lepší výsledky by mohly dát proteiny želatiny, které se upraví enzymem papainem. Ukázalo se, že nejúčinněji blokují vytváření větších krystalů lehké proteiny – ty se z původní směsi dají získat například gelovou chromatografií. Když Damodaran zkoumal aminokyselinové sekvence těchto proteinů, zjistil, že jsou hodně podobné těm, jimiž se před smrtí v mrazu chrání onen výše zmíněný hmyzák Hypogastrura nivicola. To je jen informace pro zajímavost, nepředpokládá se, že by výrobci zmrzliny přikročili k masovému chovu blech.

Firma Unilever si mimochodem nechala patentovat konkurenční řešení: použít geneticky modifikované kvasinky, které by produkovaly „nemrznoucí“ proteiny arktických ryb. Vyjít z želatiny by ovšem mohlo být jednodušší…

Zdroj: New Scientist a další

Poznámka: Z původního článku není úplně jasné, zda má jít o prevenci vytváření větších hrudkovitých krystalů, nebo rovnou o uchování zmrzliny v „kapalném“ stavu v podobě jakéhosi krému i hluboko pod bodem mrazu. Preferujeme „krémovité“ zmrzliny, nebo raději pevné kusy, které se nám budou rozpouštět až na jazyku? Ona nakonec i strategie organismů pro přežití v mrazu se může lišit – nezmrznout vůbec, nebo zmrznout, ale nedestruktivně, bez vniku velkých krystalů, které by poškodily buněčné struktury.