Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Geneticky modifikované bakterie hledají zlato

Bakterie vytvářejí zlatá ložiska, protože zlato v rozpustné podobě je pro ně jedovaté. Především sloučeniny zlata a síry narušují fungování enzymatického aparátu bakterií, a ony ho proto redukují na nerozpustný (a neškodný) kov.

Prospektoři pátrající po zlatých ložiscích by se proto mohli pokoušet detekovat příslušné bakterie. To je ale jednak náročné, jednak samo o sobě nepředstavuje řešení – Cupriavidus metallidurans si spokojeně žije právě i tam, kde zlato není. Vědci proto připravili geneticky modifikovanou verzi této bakterie, která při aktivaci genů pro detoxikaci rozpustného zlata změní barvu. Jakmile bakterie přijdou do styku s rozpuštěným zlatem, vydávají světlo, které lze detekovat i příručním fotometrem.

Prospektoři proto mohou tímto způsobem jednoduše analyzovat vzorek vody nebo půdy. Objeví rozpustnou formu zlata, detekovat zlatou žílu takto přímo nejde, nicméně místo, kde existuje zlato rozpuštěné, je rozhodně nadějné pro důkladnější průzkum…

Poznámka: Určitě platí, že zlatá ložiska jsou spojena s tekoucí vodou (na toto téma viz článek Jak vznikají zlaté žíly?), takže lze mít například pochybnosti, zda bychom mohli těžit zlato třeba na jiných planetách.

Připraveno ve spolupráci se serverem Abros – investiční zlato, zlaté mince a cihly