Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

GMO kvasinky pro výrobu biopaliva

Nové geneticky modifikované kvasinky, které mají zvýšenou odolnost k alkoholu, by se mohly uplatnit pro výrobu biopaliv.

Šlechtění kasinek, ať už se provádí klasickou cestou nebo pomocí genetické úpravy, si většinou klade za cíl zlepšit technologii výroby alkoholických nápojů – můžeme třeba usilovat o kvasinky, které se neotráví alkoholem a dokáží tedy nápoj prokvasit více než k hranici cca 13 %, na druhé straně můžeme chtít kvasinky vyrábějící pivo nealkoholické. Výsledky šlechtitelského úsilí byly ale až dosud omezené tím, že tolerance k alkoholu je u kvasinek společným produktem mnoha genů. Dalším problémem je, že netypické kvašení může vést také k netypickým chuťovým výsledkům.
Naše novinka se však primárně týká nikoliv potravinářství, ale technologií výroby paliv založených na ethanolu. Jako vstupní surovina v tomto případě slouží především všemožný rostlinný odpad.
Tým chemických inženýrů z MITu, který vedl Greg Stephanopoulos, provedl úpravu kvasinky tak, že sáhl do regulačního genu SPT15. Tento gen stojí hodně vysoko na pomyslné „kaskádě“ a produkuje protein, který řídí funkci mnoha dalších, „obyčejných metabolických“ genů. Takovéhle zásahy byly dosud úspěšně prováděny jen u bakterií, nikoliv u složitějších organismů typu kvasinek.
Není ještě jasné, k jaké hranici se takhle podaří toleranci k alkoholu dostat, ale tým z MITu a Whitehead Institute věří, že by to mohlo jít až několikanásobně – na cca 40 procent. Dalším příjemným důsledkem je rychlost procesu. Modifikované kvasinky vytvářejí alkohol až o 50 % rychleji; obě tato zlepšení by výrobu biopaliv mohla učinit ekonomicky zajímavější.

Zdroj: New Scientist,