Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Jak vážit černé díry

Určit hmotnost černé díry, hlavně nějaké vzdálenější, není zrovna jednoduché. Lze nějak snadno zjistit, zda hmotnost černé díry bude spíš milionkrát nebo miliardkrát větší než hmotnost Slunce?

Astronomové z University of Arkansas v Little Rock studovali černé díry v 37 spirálních galaxiích včetně Mléčné dráhy a galaxie v Andromedě. Vyšli z všeobecně sdíleného předpokladu, že černé díry se nacházejí ve středech galaxií.
Srovnáním známých dat došli k závěru, že tvar galaxie možná závisí na hmotnosti černé díry v jejím nitru. Čím menší úhel svírají ramena galaxie (čím je „stlačenější“), tím větší by měla být hmotnost centrální černé díry. Například galaxie v Andromedě má uprostřed černou díru o hmotnosti asi 200 milionů Sluncí a její ramena svírají úhel pouhých 7 stupňů. Naopak u galaxie Trojúhelník má vnitřní černá díra jen asi 1500násobek hmotnosti Slunce a její ramena „volně vlají“ a svírají úhel asi 42 stupňů.
Pokud by se tato souvislost potvrdila, mohli bychom řadu informací o černých dírách zjistit pozorováními, která lze provádět do vzdálenosti miliard světelných let. V minulosti se už uvažovalo o vztahu mezi hmotností černé díry a velikostí výdutě hvězd v jádru galaxie, v praxi byla ovšem tato metoda spojena s řadou nejistot. Omezení má i určení hmotnosti černých děr z pohybu okolních hvězd. Díky tomu máme sice současné údaje včetně těch, z nichž vyšli vědci při odhadu závislosti, metoda je ale použitelná jen v galaxiích dost blízkých na to, abychom v nich dokázali rozlišit jednotlivé hvězdy.

Na New Scientistu se ovšem upozorňuje, že černé díry nejsou statickými objekty. Nejprve musejí vzniknout a pak bobtnají tím, jak „luxují“ své okolí. Vztah mezi hmotností černé díry a tvarem galaxie se může také měnit v průběhu vývoje galaxie (přičemž vzdálené galaxie vidíme „starší“, takže v takovém případě by s růstem vzdálenosti rostla také systematická chyba). Ne všechny galaxie jsou také spirálního typu.

Viz také