Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Když se řekne „teplokrevnost“…

Teplokrevnost znamená stav, kdy živočichové pasivně nepřijímají teplotu okolí, ale snaží se naopak sami udržovat vlastní teplotu na konstantní hodnotě. Za teplokrevné dnes pokládáme pouze ptáky a savce, je to však poněkud zjednodušující přístup. Záleží totiž na tom, co si přesně definujeme jako teplokrevnost – velcí dinosauři například udržovali svoji teplotu prostou setrvačností.
Jejich objem/tepelná kapacita byly tak velké, že zvířata přes noc nestačila vychladnout a přes den se přehřát (trochu podobně si stálou teplotu drží třeba některé jeskyně :-)). K orgánům termoregulace mohly patřit i hřbetní výrůstky u stegosaurů.
Aktivnější přístup k termoregulaci obnáší tvorbu speciálního pokryvu, tedy srsti či peří. Obojím disponovali zřejmě již ptakoještěři (a možná i další dinosauři), srst měli také již od triasu savcům podobní plazi a později první regulérní savci. Poslední fázi termoregulace je pak látková přeměna (cykly končící finálně téměř vždy zpracováním glukózy), která energii přímo vytváří a organismus tímto způsobem zahřívá.
V této souvislosti by šlo spekulovat nad tím, proč právě ptáci a savci vydrželi velké vymírání na konci křídy. Pokud měli k dispozici dokonalejší termoregulační systém, mohli se snadněji vypořádat s výkyvy teplot, které toto období zřejmě provázely (například, ale ne nutně, v důsledku změn vyvolaných pádem asteroidu). V tu chvíli byli savci schopní například pohybové aktivity, zatímco dinosauří konkurence strnula v plazí apatii. Studenokrevní živočichové sice vydrží pokles teploty až po určitý limit (například nula stupňů :-)) velmi dlouho, ve světě darwinovského boje o život je však problémem ona průvodní strnulost. Na konci křídy tedy mohli savci ztuhlé dinosaury mnohdy prostě sežrat – a potravou získanou energii opět použít k aktivní termoregulaci.

Termoregulace zvyšuje i šance organismu bojovat s infekcemi. Horečka, tedy zvýšení teploty nad normál, je samozřejmě jednou ze zbraní použitelnou v boji proti mikrobům. Tělo se snaží mikroby zlikvidovat, byť přitom riskuje, že se zničí i samo. Jde o to, kdo se uvaří dříve. Organismus ryby, obojživelníka či hmyzu takové prostředky k dispozici nemá.
Naproti tomu i nevýhody aktivní termoregulace jsou zcela zřejmé: tento systém je energeticky strašně náročný. Stačí uvážit, že průměrná teplota teplokrevných organismů je v drtivé většině případů podstatně vyšší než teplota okolního prostředí. Uvádí se, že k analogickému životnímu stylu potřebuje stejně hmotný studenokrevný živočich desetkrát méně potravy než teplokrevní tvorové.
Zvlášť silná je pak potřeba energetického příjmu u ptáků (ti mají průměrně teplotu 38 stupňů a navíc ještě obrovské výdaje v souvislosti s létáním) a u savců, kteří obývají oceán – voda má samozřejmě podstatně vyšší tepelnou vodivost než vzduch. Z tohoto důvodu disponují někteří vodní živočichové také tlustými podkožními vrstvami tuku.