Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Linky: Příčiny alergie – klonování ryb – švábi-cukrovkáři – Heisenberg – rychlost světla se mění?

Rychlost světla možná není tak úplně konstantní, jak klonovat ryby, jak vyhubit australské králíky, jaké výhody má pro švába cukrovka, za vznik alergie asi nemůže sterilní prostředí, kterak Heisenberg vyvíjel pro nacistické Německo atomovou pumu, na Moravě byla možná objevena další římská památka – přinášíme další přehled odkazů…

Velmi zajímavý článek o klonování ryb si lze přečíst na Ihned. Řeší se zde především otázka, kdy se skutečně jedná o klonování a kdy pouze o vývoj nového jedince z mateřského vajíčka (partenogenezi).

Problém hygienické teorie alergie popisuje časopis Vesmír. Stručně řečeno: Předpoklad, podle kterého je příčinou alergie „sterilní“ prostředí, se nepotvrzuje. Alergie je velmi častá v chudých částech amerických měst, které rozhodně nelze prohlásit za prostředí právě hygienické. Alergie a astma by snad naopak mohly souviset s nedostatkem pohybu a vysedáváním před televizí v dětském věku.

Vesmír podruhé: Jak si škůdci, v tomto případě švábi, vytvářejí stále další a další druhy rezistence proti novým insekticidům. Jde prostě o klasické závody ve zbrojení, které předpokládá teorie Červené královny. Článek popisuje postupný vývoj insekticidů i nové způsoby jejich aplikace (cílená aplikace na rozdíl od plošné, která se používala např. v případě DDT).
Zajímavý je především popisovaný fenomém švábů-cukrovkářů s averzí na glukózu. Za normálních okolností by byli samozřejmě v nevýhodě, ovšem ve chvíli, kdy jsou s glukózou míchány jedovaté návnady, začne náhle populace diabetiků převládat (podmínkou je, aby glukózová averze byla dědičná na genetickém základě)

Ve Starém městě na Moravě byly nalezeny římské mince, píše vědecká sekce Tiscali. Nález je datován do doby kolem roku 300 n. l. Zajímavé však je, že spolu s mincemi byla možná nalezena i římská stavba.

Seriál o Heisenbergovi a německém atomovém výzkumu v době druhé světové války skončil ve vědecké rubrice Neviditelného psa.

Opět odkazujeme na pravidelný česky psaný přehled událostí v kosmonautice na serveru Space Portal.

Jako poslední přichází v našem odkazovníku na řadu New Scientist:
Jedna z fyzikálních konstant zřejmě není tak docela konstantní a v průběhu vývoje vesmíru se měnila. Mohlo by jít o rychlost světla ve vakuu. Požadavek na změnu jedné z konstant údajně vyplývá ze současné koncepce černých děr.

Australští vědci objevili virus, který by mohl sterilizovat králičí populaci, která deptá celý kontinent.