Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Linky: Seismosauři byli menší, jen 30metroví

Vznik eukaryotních organismů, evoluce netopýřích křídel, soukromá sluneční plachetnice, nejlevnější pivo… Následuje pravidelný přehled odkazů.

Poslední objevy českých egyptologů v Abúsíru – především poněkud netypická hrobka datovaná do Staré říše.

Soukromá mise sluneční plachetnice Cosmos 1 by měla na oběžné dráze testovat možnosti řízeného letu.

Podivná extrasolární planeta na místě, kde by vlastně "neměla co dělat", protože vzhledem k nízkému věku své hvězdy by podle stávajících představ nestihla vzniknout.

Nálezy seismosaurů byly údajně přehodnoceny a jejich odhadovaná délka se z 55 zmenšila na 33 metrů. "Na úžasnou délku dinosaura usoudili objevitelé jeho neúplné kostry z umístění 20. až 27. ocasního obratle. Lucas ale dokázal, že ve skutečnosti jde o 12. až 19. ocasní obratel a že zvíře bylo celkově mnohem kratší," píše Jaroslav Petr na Oslu.
Podrobnosti

Mechanismus vzniku eukaryotních organismů. Před 2-3 miliardami let se u archebakterií objevily první vnitřní membránové struktury (našimi předky jsou skutečně spíše methanogeny než "klasické" bakterie). Následovala pak fúze s budoucími mitochondriemi a chloroplasty.

Osel do třetice: Rychlá evoluce netopýřích křídel. Rozsáhlé změny ve stavbě končetiny zřejmě odstartovala mutace v jediném genu.

Podrobný dokument o prolomení hašovacích funkcí.

Debata o přítomnosti methanu na Marsu

Perlička na závěr: Článek o levných pivech na serveru Svět piva. Víte, že některé značky najdete již od 2,90 Kč (pro střední pamětníky: čímž se blíží magické ceně piva 2,50 korun těsně před revolucí; jiní pamětníci by si bezpochyby vzpomněli i na období ještě levnějších půllitrů).