Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Linky: Titan a zase Titan

Na Titanu je nejspíš pevný povrch, řeky i uhlovodíková moře. Ale kromě Titanu i další zajímavosti: Irizace oblaků, kanibalismus u černých děr, ochota časně vstávat jako ukazatel dospělosti… Následuje další přehled odkazů.

Aktuální novinky z Titanu se ocitly na titulních stránkách zpravodajských serverů mezi hlavními a ihned se zařadily mezi nejčtenější články.

První fotografie z Titanu podle Idnes
Ihned
Lidovky

Astro.cz

Transhumanismus.cz

Podle stávajících informací je povrch Titanu převážně pevný a plný ledových "balvanů". Některé oblasti působí dojmem "řek" podobných těm na Marsu, jiné jsou podle všeho metanovými moři. Modulu Huygens se každopádně podařilo přistát a odvysílat záběry i přímo z povrchu měsíce, což je pokládáno za úspěch Evropské kosmické agentury ESA.
Ve chvíli, kdy čtete tento text, jsou již nejspíš k dispozici aktuálnější informace. Viz např.

Další zajímavosti:
Vyšla kniha o slunečních hodinách – jakýsi atlas těchto kuriozit v ČR.

Z podmořských vulkánů na dně Mariánského příkopu uniká kapalný oxid uhličitý. V takto obohacené vodě se např. rychleji rozpouštějí vápníkové krunýře mořských živočichů.

Podivně "duhově" zbarvené okraje oblaků, tzv. irizace, podle Astro.cz. Jakási obdoba korony kolem Měsíce, velice zajímavý a působivý optický jev!

Kolik černých děr je v naší galaxii? Téměř jistě jedna obří uprostřed, ale co dál? "Podle názoru vědců vysoká koncentrace mohutných zdrojů rentgenového záření v nejbližším okolí centrální supermasivní černé díry svědčí o tom, že poměrně malé černé díry či neutronové hvězdy postupně migrují do středu Galaxie a jsou pohlcovány obří černou dírou."

Perlička – dospělost by mohla souviset s ochotou začít brzy vstávat.
Poznámka: V téhle souvislosti se nabízejí dokonce psychologicko-sociologické úvahy o neochotě dospět, které mají být charakteristické právě pro současnou dobu. K tomu lze dodat i úvahy o biorytmech. Pokud je většina z nás má nastaveno na dobu delší než 24 hodin, pak lze předpokládat, že budeme mít (alespoň pokud nepočítáme tlak okolí) spíše tendenci chodit čím dál později spát a čím dál později vstávat.

Také mnohé ryby udržují teplotu svého těla (nebo alespoň jeho částí, očí, mozku apod.) nad úrovní okolí – nejsou tedy tak docela "studenokrevné".
Poznámka: Totéž platí dokonce i pro některé rostliny.