Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Linky: Umělé hvězdy – termojaderná fúze – bakterie chrání památky…

Výsledky ankety ukázaly, že méně než procento tuzemských respondentů ví, kdo to byl Mendel. Některé klonovací techniky mohou souviset s předčasným úmrtím zvířat. Z ozářených atomů sodíku by se v atmosféře mohly tvořit "umělé hvězdy". Bakterie mohou chránit zdivo starých památek, naproti tomu některé viry zřejmě souvisí s mozkovými nádory. Objevil se rozsáhlý materiál o principech termojaderné fúze…

Výsledky průzkumu názorů české veřejnosti na vědu uvádí Ihned. Závěr je však typický pro šetření tohoto druhu. Téměř všichni se o vědu zajímají a podporují ji, méně než 1 % ví, kdo byl Mendel.

Vědecká rubrika Ihned přináší i materiál o možných předčasných úmrtích zvířat vytvořených klonovacími technikami. Uvádí se sice, že úspěšnější jsou technologie využívající kmenových buněk, biologické detaily však článek opomíjí.

A do třetice Ihned, tentokrát velmi zajímavý článek o tvorbě umělých hvězd, které by astronomům usnadnily jejich pozorování. Tzv. naváděcí hvězdy budou ve skutečnosti tvořeny atomy sodíku. K dalším novým návrhům patří stavba teleskopu na odvrácené straně Měsíce.

Další vývoj na kosmické stanici IIS (nový výstup do kosmu) popisuje Idnes.

Baktérie mohou bojovat proti vlhkosti a plísním a tím chránit staré budovy. Celý princip funguje díky tomu, že mikroorganismy metabolizují dusičnany. Více uvádějí Lidové noviny. (Poznámka: z hlediska energetické výhodnosti metabolických přeměn je však logičtější opačný než zde popsaný postup, tj. oxidace dusitanů na dusičnany. Za tvorbu dusičnanů jsou zodpovědné také půdní bakterie žijící v symbióze s kořeny luštěnin).

Věda na Tiscali přináší rozsáhlý materiál o termojaderné fúzi. Jak vlastně postavit takovou fúzní elektrárnu? A dá propojit do jednoho celku se současnými jadernými elektrárnami štěpnými?
1. díl
2. díl

Na závěr našeho přehledu tradičně New Scientist. Souvislost nádorových onemocnění s viry je samozřejmě otázkou velmi komplikovanou. Nyní se zdá, že viry by mohly mít svůj podíl i na nádorech mozku. V nich totiž byly objeveny bílkoviny, které odpovídají právě genomu těchto virů, ve zdravé tkáni se však tyto proteiny nevyskytují.