Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Nad únorovým Vesmírem: Policejní vosy a metylační filtrace

V únorovém vydání Vesmíru (subjektivně) zaujaly následující perličky:

– Vosy (respektive parazitické vosičky) lze podobně jako psy vycvičit k odhalování pachů narkotik, mrtvolných látek nebo výbušnin. Přesnost má být srovnatelná jako u psů, "provoz" vosičky však pro správu letiště či policii bude samozřejmě podstatně levnější. Vosičku lze k vyhledávání určitého pachu také vycvičit už za pět minut – prostě několikrát po přičichnutí dostane kapku sladké šťávy a reflex je vytvořen.
– V genomech rostlin najdeme velké množství repetitivních sekvencí. Pokud nás zajímají rostlinné geny, uvítali bychom možnost, jak se těchto sekvencí zbavit. Kupodivu to jde – repetitivní sekvence u rostlin jsou totiž mnohem častěji metylovány. No a existuje bakterie, která likviduje právě metylovanou DNA. Metoda se označuje jako metylační filtrace.
– Craig Venter se zaměřuje na sekvenování mikroorganismů žijících v Sargasovém moři (čímž si zpříjemňuje své vyjížďky na jachtě). Četba DNA je často jedinou možností, jak se o bakteriích v mořské vodě vůbec něco dozvědět, protože je zpravidla nejsme schopni kultivovat laboratorně. Venter ovšem pojal projekt ve velkém stylu a izoloval DNA z celkem 1500 odebraných litrů mořské vody. DNA byla sekvenována opět "náhodně" – tj. rozstříhána, malé kousky přečteny a následně provedena softwarová analýza překryvů za účelem "složení" ve větší celky. Podařilo se sestavit dva téměř kompletní prokaryontní genomy a najít více než 2 miliony nových bakteriálních genů.

Zdroj: Vesmír 2/2006