Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Problém? Hubble pozoroval hvězdu starší než samotný vesmír

V souhvězdí Vah bychom nalezli menším dalekohledem nenápadnou hvězdu s označením HD 140283. Stálice je pozoruhodná svým stářím, je to skutečný pamětník, nejstarší známá hvězda v Galaxii a jedna z prvních hvězd, které ve vesmíru vznikly.

Astronomy už dříve zaujalo, že HD 140283 je velmi chudá na prvky těžší než hélium, což znamená, že vznikala v době, kdy vesmír ještě nebyl těmito prvky znečištěn. Právě první generace hvězd vyprodukovaly těžší prvky, ze kterých mohly vznikat i planety.

Odhad stáří HD 140283 se ještě před 13 lety pohyboval kolem 16 miliard let, což je více než samotné stáří vesmíru. Znamená to snad, že je někde chyba? V teoriích o vzniku hvězd nebo vesmíru?

Hubblův dalekohled změřil paralaxu hvězdy, což je jeden z mála nástrojů pro měření vzdálenosti hvězd v Galaxii. Díky tomu se podařilo zpřesnit vzdálenost hvězdy na 190,1 světelných let. Na jejím základě vypočítali astronomové stáří hvězdy na 14,5±0,8 miliard let, což je už výrazně optimističtější pro tvůrce teorií o vzniku vesmíru. Interval odhadovaného věku však přesto stále zasahuje do odhadovaného stáří vesmíru, které v současnosti činí 13,8 miliard let.

autor Petr Kubala