Protinádorová látka aktivovaná světlem

Chemie |

Chytrý postup protinádorové léčby by pomocí konjugátů lysinu mohl být selektivní, tj. nepůsobil by plošně, ale ničil by pouze buňky zmutované. Igor V. Alabugin, docent biochemie na Florida State University, se zaměřil na možnost vyvolat u zmutovaných buněk asistovanou sebevraždu – apoptózu.

Genetická informace v našich buňkách je neustále nějak narušována. Kdybychom neměli výkonné opravné mechanismy, takové UV záření nebo stopová množství těžkých kovů by s námi udělaly rychlý proces. Pokud je nicméně poškození DNA v buňce příliš velké, opravné mechanismy selžou a buňka je naopak vedena k tomu, aby sama ukončila svůj život „sebevraždou“. Teprve když selže i tato pojistka, může se buňka změnit v nádorovou.

Alabugin si hrál s látkami označovanými jako konjugáty lysinu (lysin je esenciální aminokyselina). Mají tu zvláštní vlastnost, že „přenášejí poškození“. Znamená to, že v případě poškození jednoho vlákna DNA v buňce látka provede totéž i druhým vláknem. Výsledně bude poškození DNA natolik velké, že buňka bude nejspíš nucena spáchat sebevraždu, i když se už předtím z tohoto obranného mechanismu vymkla (nádorová buňka musí být poškozená „tak akorát“, aby se na jedné straně vymkla kontrole, ale současně se mohla dále množit).

Konjugáty lysinu ovšem účinně fungují pouze tehdy, pokud jsou aktivovány světlem. To umožňuje účinek těchto látek zacílit přesně na potřebné místo, které je poté nasvíceno. Výsledně by značná část nádorových buněk měla být zhubena. Pokud se nádor nalézá hlouběji v tkáni, aktivaci lze provést i v infračervené oblasti spektra.

Současná fáze výzkumu se prozatím prováděla jen na laboratorních kulturách lidských nádorových buněk. Konjugáty lysinu vykazují určité účinky i bez aktivace světlem, ta však jejich funkčnost výrazně zvyšuje.

Zdroj: Eurekalert, http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-08/fsu-fcu080807.php

O procesech, které vedou k tomu, že se buňka stane nakonec rakovinnou, a taktéž o buněčné sebevraždě viz kniha Jediná odrodila buňka.
Na Science Worldu byly podle této knihy publikovány 2 příspěvky:
1. díl
2. díl