Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Rok 2015 – Uhlík, podivné kapaliny a vše kvantové

– Ještě většího mediálního zájmu se dostalo mnohým technologiím, o nichž se hodně mluvilo už v roce 2014: Sem patří např. 3D tisk, drony, big data nebo internet věcí. Trendem ve spotřební elektronice byly asi hlavně chytré hodinky.
Dron vs. ovčácký pes

– Pokračoval výzkum materiálů, které mají konkurovat grafenu, a samozřejmě i grafenu samotného.
Lepší než grafen: Tlak změní vrstvu MoS2 z polovodiče na kov
Po diamantu a grafitu byla objevena i nová modifikace uhlíku, tzv. Q-uhlík. Je velmi dobře elektricky vodivý, tvrdostí předčí diamant, na nějž lze přeměnit i při pokojové teplotě a běžném tlaku. Uhlík typu Q je navíc feromagnetický.

– Z materiálových věd jsou velmi zajímavé nově připravené dvojrozměrné kapaliny. Vše opět přímo inspirováno grafenem, v jehož mřížce prý mohou téct atomy zlata (viz článek zde).

– Zajímavým novým typem materiálu jsou také porézní kapaliny. V takové kapalině se nachází „mezery“, do nichž lze např. vecpat obrovské množství plynu (Skladování vodíku? Lapání oxidu uhličitého?). Porézní kapalina vznikne tak, že v běžné kapalině rozpustíme „klecové molekuly“. Molekuly rozpouštědla jsou mnohem menší, nicméně ne tak malé, aby se dokázaly dostat dovnitř „klecí“. Tento zbývající volný prostor lze pak využít pro plyn.

– Za technologii roku by se daly pokládat kvantové počítače. Spokojenost s kvantovým systémem 2X od společnosti D-Wave před Vánoci oficiálně po 2 letech používání vyjádřil Google, když firma uvedla, že její systém je oproti PC 100milionkrát rychlejší – srovnáním se míní spuštění simulace kvantového žíhání na běžném jednojádrovém procesoru. Pro D-Wave to musí být značná satisfakce, protože když firma začala své kvantové počítače nabízet, měli ji mnozí málem za podvodnou (faktem je, že nedodává univerzální kvantové systémy).
Viz také: Kvantový počítač pro Los Alamos
Jak rychlý je nejnovější kvantový počítač
Příslušné projekty probíhají i v ČR: viz také Olomoucké kvantové hradlo a lineární optika

– Prognóza společnosti Unisys dokonce tvrdí, že nasazování kvantových počítačů podnítí v roce 2016 i nový zájem o kvantovou kryptografii. A to bez ohledu na to, že Google, NASA a americké ministerstvo energetiky mají kvantové počítače, které slouží pro provoz optimalizačních algoritmů, nikoliv lámání šifer. Jednak mnoho lidí věří, že tajné služby mají ještě jiné kvantové počítače, jednak jde prostě o zkratku. Publikuje-li se v médiích o kvantových počítačích, každý si vzpomene na šifry a rázem pak vzroste tlak na nasazení takového zabezpečení, které nelze prolomit hrubou silou. Na což je možnou odpovědí právě kvantová kryptografie.