Proč z povrchu Marsu mizí organické sloučeniny?

Astronomie |

Vědci byli velmi překvapeni, že sondy na povrchu Marsu nenalezly organické sloučeniny. Zdálo se totiž, že i kdyby zde nikdy neexistoval život, organické sloučeniny na povrch planety dopravily meteority.

V těchto dnech si připomínáme 35. výročí startu dvou kosmických sond Viking, které měly na povrchu rudé planety hledat stopy života. Výsledky legendárního projektu budí i po mnoha letech vášnivé diskuse. Malý, ale významný kousíček skládanky nyní přidal mexický astrobiolog Rafael Navarro-González.

González nyní vedl tým, kterému se podařilo poodkrýt jedno z tajemství kosmických sond Viking. Vědci byli v polovině 70. let velmi překvapení, že sondy na povrchu nenalezly organické sloučeniny. Existovalo totiž všeobecné přesvědčení, že i kdyby se na povrchu Marsu nikdy žádný život nenacházel, organické sloučeniny by se tam vyskytovat měly, neboť je na povrch planety dopravily meteority. Přistávací moduly sond Viking sice nalezly ve vzorcích půdy metylchlorid a dichlormetan, avšak vědci je záhy označili za znečištění, dopravené patrně ze Země.

González je znám tím, že poměrně hodně času tráví v poušti Atacama. Slavná chilská poušť je nejen sídlem Evropské jižní observatoře (ESO) ale také jedním z nejsušších míst planety. Déšť v Atacamě viděli tak maximálně na obálce National Gegraphicu a tamní půda se relativně podobá Marsu. Vzhledem k tomu, že Gonzálezovi mexická vláda výlet na Mars nezaplatí, musel své experimenty přesunout do Chile.

González a jeho kolegové zkoušeli přidat k půdě z pouště Atacama, která obsahuje organické sloučeniny, trochu chloristanu. A jaké bylo jejich překvapení, když se najednou objevily stopy metylchloridu a dichlormetanu, tedy přesně těch sloučenin, které před více než 30 lety nalezly sondy Viking na Marsu!

Stopy chloristanu přitom v marsovské půdě nalezla v roce 2008 kosmická sonda Phoenix. Nejnovější studie nám sice příliš neříká o existenci života na Marsu, ale poměrně dobře nás ujišťuje v tom, co víme už delší dobu: sondy Viking život na Marsu nepotvrdily, ale ani ho nevyvrátily.

Další informace o výskytu organických sloučenin na povrchu Marsu by mělo přinést vozítko Curiosity, jehož přistání na planetě se očekává v srpnu 2012.