Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Brýle vojenských pilotů: Nanozlato proti laserům

Vědci z University of Central Florida a Carnegie Mellon University přišli s novým uplatněním speciálně upraveného „atomárního“ zlata.

Má jít o „nanočástice“, ale malé i ve srovnání s nanoměřítky. Výzkumníci je označují jako nanoclustery, a jejich velikost se pohybuje někde mezi jednotlivými atomy a nanometrovými velikostmi. Pro přípravu je třeba už každopádně manipulovat prakticky s jednotlivými atomy. Výsledně ovšem částice už vykazují různé kvantové a další „divné“ vlastnosti.

Když se prý tyto zlaté nanoclustery určitým způsobem poskládají, mají mj. zajímavé optické vlastnosti, především dokáží rozptylovat laserové paprsky i o vysoké energii. (Historická vsuvka podle původního zdroje: viz i zlato ve středověkých kostelních oknech, už tam dokázalo se světlem provádět různá kouzla.)

Navrhovaným použitím zlatých nanoclusterů jsou třeba „sluneční“ brýle pro vojenské letce proti laserovým zbraním. Podobně by fungoval povlak na ochranu citlivých zařízení, např. navigačních, třeba opět ve vojenských letadlech. Uvažuje se i o nasazení pro 3D teleprezenční systémy, kde by se dosáhlo dokonalejší holografické iluze – bez zpoždění (?).

Diskutující na Physorg uvádějí námitku, že v tenké vrstvě je počet atomů omezen a rozptýlení (zpětné vyzáření) paprsku trvá nějakou dobu. Ochrannou stěnu by tedy šlo možná poměrně snadno probít hrubou silou.

Příslušný článek vyšel v časopisu Nano Letters.

Poznámka: A co technologické aspekty výroby? To dnes lze manipulovat opravdu s jednotlivými atomy zlata nějakým postupem, který se dá uplatnit průmyslově?