Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

P2P superpočítač proti rakovině

Jako součást kampaně na popularizaci P2P computingu ohlásil CEO Intelu Craig Barnett stavbu P2P superpočítačové sítě. Inženýři z Intelu doufají, že jimi vybudovaná síť bude “největší výpočetní systém pro vědecké účely, jaký byl kdy postaven”.
Využitím volného počítačového času “pouhých” 6 milionů uživatelů připojených k Internetu po celém světě bude P2P síť pracovat s výkonem 50 teraflopů.
Na projektu se dále podílí lékařské výzkumné týmy a softwarová společnost United Devices a hlavním úkolem nového superpočítače by měl být výzkum a vývoj léků proti rakovině a dalším chorobám. Princip bude stejný jako u řady již fungujících projektů (například Seti@home) – uživatel si zdarma stáhne aplikaci, která bude obsahovat malou část rozsáhlého problému, který vědci budou potřebovat vyřešit. Úloha se pak bude počítat přímo v osobním počítači v době nečinnosti. Po skončení výpočtu, což by typicky mělo zabrat jeden až dva dny, se výsledky automaticky odešlou zpět na server a stáhne se další část úlohy. Informace bude shromažďovat United Devices a bude je postupovat vědcům z Oxfordské univerzity, přičemž výsledky výzkumu se, podle vedoucího oxfordského týmu, stanou jejich intelektuálním vlastnictvím.

autor Kamil Pittner