Biologický systém proti jedům byl navržen v MetaCentru

Biologie |

Naše životní prostředí je zasaženo spoustou jedů. Jde o daň, kterou platíme za moderní civilizaci.

Biologický systém proti jedům byl navržen v MetaCentru

Typickým příkladem je TCP – rakovinotvorný trichlorpropan, který se využívá jako pesticid anebo solvent v chemickém průmyslu. Nedávno svitla naděje, jak se nechtěného TCP uloženého v půdě nebo vodě zbavit. Proteinoví inženýři z Loschmidtových laboratoří Masarykovy univerzity v Brně vyvinuli biologický systém, který ho dokáže účinně rozkládat.
Skupina vědců vedená Janem Brezovským a Zbyňkem Prokopem ve spolupráci se zahraničními experty navrhla a otestovala metabolickou dráhu obsahující nové bílkoviny, které jsou schopny přeměnit toxický TCP rychle a hospodárně na bezpečnou sloučeninu. Odborníci bílkoviny získali z obyčejné půdní bakterie Rhodoccocus. Jejich objev popsal prestižní časopis Nature Chemical Biology.

Cesta k takovému výsledku nebyla vůbec snadná. Vědci totiž museli propočítat obrovské množství variant řešení. K tomu potřebovali odpovídající technické vybavení. PC s klasickým připojením k internetu by jim určitě nestačilo.
Výhodou mezinárodního týmu bylo, že Česká republika patří mezi země, která je pokryta vyspělou vysokokapacitní síťovou infrastrukturou. Konkrétně národní e-infrastruktura CESNET poskytuje vědcům i dalším akademickým pracovištím špičkové přenosové parametry i přímé napojení na panevropské a globální projekty.
Odborníci z Loschmidtových laboratoří pro své záměry využili jednu součást komplexní e-infrastruktury CESNET, kterou je Národní gridová infrastruktura (mezi zasvěcenými známá jako MetaCentrum). Vědci v ní propočítali a nasimulovali bezpočet možných poměrů bílkovin v metabolické dráze, aby nalezli jejich nejúčinnější kombinace a koncentrace.

„Díky MetaCentru jsme mohli jednotlivé kombinace prozkoumat mnohem podrobněji, protože jsme si mohli dovolit nechat běžet i varianty pouze s minimálními vzájemnými odlišnostmi. Pokud se vezmou v úvahu požadavky na vysokou přesnost a spotřebu času náročných výpočtů diferenciálních rovnic, pak jsou gridové výpočty jedinou rozumnou volbou. Naše zkoumání tak mimo jiné potvrdilo zásadní roli gridových výpočtů pro vývoj komplexních biologických systémů,“ řekl vedoucí mezinárodního týmu Jiří Damborský.

Národní gridová infrastruktura (MetaCentrum)
zajišťuje propojení vědeckovýzkumných týmů s poskytovateli výpočetních zdrojů a datových úložišť v České republice. Zároveň je prostřednictvím projektů Evropské unie zapojena do celoevropské gridové infrastruktury. Gridem se zjednodušeně řečeno rozumí velké množství počítačů, často geograficky vzdálených, pracujících na jednom úkolu. Moderní věda se bez takových výpočtů neobejde.
MetaCentrum, které je součástí sdružení tuzemských veřejných vysokých škol a akademie věd CESNET, zahrnuje provoz infrastruktury, podporu uživatelských komunit i vývoj gridového middlewaru. Společně s uživateli a výpočetními středisky spravuje, rozvíjí a využívá výpočetní zdroje pro rozvoj české vědy. MetaCentrum zároveň pomáhá nalézt optimální využití zdrojů poskytováním systému pro distribuci výpočetních úloh.

Úvodní foto: Wikipedia/U.S. government, licence public doiman