Amatér objevil 4 exoplanety – bez dalekohledu

Aktuality |

Spektrograf HIRES je umístěn na desetimetrovém Keckově dalekohledu na Havaji a využívá ho tým projektu Lick-Carnegie Exoplanet Survey, který stojí za objevem řady exoplanet. Tým pod vedením Stevena Vogta a Paula Butlera patří nejlepším lovcům planet mimo Sluneční soustavu. Jako zdroj informací bereme v případě exoplanetárních objevů obvykle původní vědecké články. Jen málokdy věnujeme pozornost jménům […]

Spektrograf HIRES je umístěn na desetimetrovém Keckově dalekohledu na Havaji a využívá ho tým projektu Lick-Carnegie Exoplanet Survey, který stojí za objevem řady exoplanet. Tým pod vedením Stevena Vogta a Paula Butlera patří nejlepším lovcům planet mimo Sluneční soustavu. Jako zdroj informací bereme v případě exoplanetárních objevů obvykle původní vědecké články. Jen málokdy věnujeme pozornost jménům jednotlivých objevitelů, tentokrát to však byla zásadní chyba.

U odborného článku The Lick-Carnegie Survey: Four New Exoplanet Candidates totiž nalezneme jméno Peter Jalowiczor, které vám na první pohled asi nic neřekne, avšak vypadá tuze podezřele. Proč? U odborných článků je obvykle uvedeno v horním indexu číslo, které odkazuje na pracovní působiště daného astronoma. U zmíněného článku tomu není jinak, najdeme zde odkazy na UCO/Lick Observatory, Carnegie Institute of Washington a Institute for Astronomy and NASA Astrobiology Institute. Jen poslední z autorů – Peter Jalowiczor u svého jména žádný index nemá. Chyba při sazbě? Nebo že by snad jeden z objevitelů byl v době vydání článků nezaměstnaný? Ani jedno, ani druhé.

Pan Jalowiczor (45 let) z Anglie má dva vysokoškolské tituly (nikoliv však v astronomii), pracuje jako plynař a má zajímavého koníčka. Po večer si prochází zveřejněná data ze spektrografů a hledá v nich exoplanety metodou měření radiálních rychlostí. Žádné zvláštní vybavení k tomu nemá, jen své dva starší počítače. Podle informací zahraničních agentur dokonce nikdy neprošel kursem astronomie a nemá doma ani dalekohled.

Jalowiczorovi se před časem podařilo v datech z havajského spektrografu nalézt několik případů, které by naznačovaly přítomnost exoplanety. Nahlásil to americkému týmu, který následně objevy potvrdil. Astronomové se zachovali se vší počestností a amatérského kolegu přibrali do svého týmu. Jeho jméno je proto po zásluze uvedeno v článku, který byl vydán v prestižním vědeckém časopise.