Amatérští astronomové objevili na Marsu záhadná oblaka

Aktuality |

Na první pohled se může zdát, že amatérské pozorování planet Sluneční soustavy nemá smysl.

Někteří amatérští pozorovatelé by vám to dokonce tvrdili. Máme zde přece kosmické sondy a ze Země a navíc amatérským dalekohledem nelze nic objevit. Není to ale pravda. Byli to právě amatéři, kdo objevil dopady těles do atmosféry Jupiteru nebo v roce 2012 záhadné útvary v atmosféře Marsu.

Podivné „chocholy“ byly v atmosféře rudé planety pozorovány v březnu a dubnu 2012. Podle odhadů měly útvary asi 1 000 x 500 km, objevily se velmi rychle a zmizely do deseti dní. Co je ovšem nejzajímavější, nacházely se ve výšce 250 km na povrchem, což je prostě příliš hodně. Vysvětlit tyto úkazy nedokáže žádný atmosférický model.

Agustin Sanchez-Lavega a jeho kolegové využili jeden z nejcennějších astronomických nástrojů – archív. Podívali se na snímky od amatérů z let 2001 až 2014 a na fotografie z Hubblova dalekohledu z let 1995 až 1999. Nakonec chocholy opět našli a to na snímku z Hubblova dalekohledu ze 7. května 1997.

Existují dvě hypotézy. Podle první se jedná o útvary, které nějakým způsobem souvisí s magnetickým polem, polárními emisemi a polárními zářemi. Druhá hypotéza je jednodušší. Jedná se o oblaka zmrzlého ledu, oxidu uhličitého nebo prachu, která odráží sluneční záření. S trochou (větší) nadsázky takový krátkodobý a malý chvost Marsu.