Auta by měla komunikovat nejen s centrem, ale i mezi sebou

Aktuality |

Těžko říci, jak bude vypadat doprava za pár desítek let. Možná budou sedět za volanty roboti, možná ani nebudeme jezdit po silnicích, ale jen se vznášet ve vzduchu. Nebo bude i toto vše minulostí a z místa na místo se budeme přepravovat jen pomocí teleportu.




tisková zpráva společnosti Siemens

Daleká budoucnost je zkrátka otevřená všem možnostem. Tu blízkou si však můžeme aspoň částečně představit díky vědcům společnosti Siemens. Ti na světovém kongresu ITS WorldCongress věnovaném inteligentní dopravě představili svou vizi dopravy budoucnosti, kterou demonstrovali na 45 km dlouhém dálničním úseku ve Vídni.
Podél dálnice bylo nainstalováno na 150 senzorů a 150 kamer, které neustále monitorují dopravní situaci, stav vozovky a počasí. Veškeré podstatné informace, jako je snížená viditelnost, zpomalení jízdního pruhu apod., jsou pak bezdrátově přenášeny do vozů vybavených potřebnou technikou. Řidiče tak nemůže na silnici prakticky nic překvapit a ve srovnání s informačními tabulemi snižuje systém i riziko, že by informace přehlédl.

Cílem vývojářů je vytvořit tzv. internet na kolech – systém, který by umožnil komunikaci nejen mezi vozem a stávajícími či novými dopravními systémy, ale i mezi jednotlivými účastníky provozu navzájem. Vozidla by tak mohla například varovat ostatní řidiče v případě nehody, uzavření vozovky či pouze upozornit na červenou na semaforu. Kromě vyšší bezpečnosti by systém měl přinést i výrazné zefektivnění dopravy – jak z hlediska úspory času, tak spotřeby paliva.

Že tato vize není pouhým sci-fi, dokládá i dopravní systém budovaný v americkém Texasu. Aby se zde neopakovala situace z roku 2008, kdy statisíce lidí prchajících před hurikánem Ike zablokovaly řadu důležitých dopravních tepen v Houstonu, dostává místní infrastruktura výrazně dynamičtější podobu. Semafory zde nemění barvu podle předem daného algoritmu, ale podle aktuální dopravní situace. Senzory zároveň monitorují i přítomnost záchranných vozidel, která jsou na křižovatkách pouštěna přednostně.

Ač je texaský systém založen spíše na pečlivém monitorování dopravní situace, než na komunikaci mezi účastníky dopravy, dokazuje, že dynamicky reagující infrastruktura je cestou k zefektivnění dopravy. Teď už tedy nezbývá než si počkat, kdy bude „internet na kolech“ běžnou výbavou vozů.








Související články




Komentáře

24.02.2013, 12:23 admin

sporne

spise nesouhlasim. samozrejme efektivita ruznych pristupu je sporna, ale obecne mi prijde - lide se ridit nenaucili/nenauci, respektive snadneji zmenite technologii nez cloveka, tedy maximum automatizace az po auta zcela bez ridice. je to imho docela zabijacka technologie - tim rozhodne nechci tvrdit, ze jezdit na koni bylo bezpecnejsi, ekologictejsi, mene konzumni (etc. moralizovani).

20.02.2013, 11:54 sluka

Pro .... !!!!!

Co kdyby se ty peníze raději investovaly do toho aby se řidiči naučili řídit?

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.