Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Brněnští vědci začnou v Antarktidě testovat odolnost polymerů proti UV záření

tisková zpráva Masarykovy univerzity
Tým 15 odborníků a techniků, kteří 29. prosince vyrazili na v pořadí devátou vědeckou expedici na antarktickou stanici Johanna Gregora Mendela, dorazil v pořádku do cíle a zahájil plnění letošních vědeckých úkolů. Stanice, kterou na ostrově Jamese Rosse nechala vybudovat Masarykova univerzita, je podle zprávy od vědců z dnešního dne po letošní antarktické zimě v dobrém stavu a také všichni členové expedice jsou po dlouhé cestě bez zdravotních potíží.

„Stanice se zdá být ve velmi dobrém stavu i přesto, že sedm extrémních vichřic v mimosezónních obdobích oloupalo silikon ze spár kolem vchodu a pocuchalo pokusnou plochu a přístroje rostlinných fyziologů,“ popsal vedoucí expedice Pavel Kapler. Po příletu na ostrov bylo potřeba ze stanice nejprve odházet závěje sněhu, které však byly letos mnohem menší než loni. Následně byly zprovozněny všechny základní systémy (energie, vzduch, odpady). Od dalšího dne už byla k dispozici i tekoucí voda. „V bezvadném stavu jsou také zásoby potravin, čaje a koření, takže dvě až tři příští expedice by mohly cestovat s menším nákladem,“ doplnil Kapler.

Mořský zámrz je kompaktní a hladký. Moře stihlo zamrznout bez ker, nicméně použití člunů pro nejbližší týdny se podle Kaplera určitě nedá očekávat. Od 8. ledna začala expedice plnit vědecké úkoly, mezi něž patří odběry krve tučňáků pro analýzu genové rozmanitosti nebo sledování ledovců i primitivních forem života ve sladkovodních jezerech a v moři jako součásti dlouhodobého meteorologického a biologického monitoringu. Zaměří se také na trus ptáků, v němž budou hledat takzvané arboviry způsobující různé nebezpečné choroby, například encefalitidu, a pátrat budou i po půdních hlísticích.

V nejbližších dnech se vědci pustí do instalace průmyslových polymerů, u nichž budou testovat odolnost vůči UV záření, což je výsledek spolupráce se Středoevropským technologickým institutem CEITEC Vysokého učení technického v oblasti konstrukčně-materiálových věd. Začnou také práce na solárním systému.

Expedice odletěla do Antarktidy 29. prosince z Brna. Z Vídně se letecky přesunula do argentinského Rio Gallegos a odtud vojenským speciálem na argentinskou základu Marambio. Na poslední úsek cesty využila vrtulníky, kterými se přepravila 6. ledna na základnu J. G. Mendela na ostrově Jamese Rosse. Návrat je plánován v polovině března.