Bude mít Mars v budoucnu prstenec?

Aktuality |

Marsovský měsíc Phobos to má zpečetěné. V budoucnu ho čeká neveselý konec. Otázkou je, jak tento konec bude vypadat.

Phobos obíhá okolo Marsu s periodou jen něco kolem 7 hodin a 40 minut ve výšce asi 6 tisíc km nad povrchem. Slapové síly Marsu v tomto případě pracují jako boží mlýny – pomalu ale jistě. Dle odhadů momentálně Phobos „padá“ na Mars rychlostí 2 metry za 100 let. To není mnoho, ale vesmír má v tomto případě čas.

Otázkou je, kdy a co se s Phobosem v budoucnu stane. Dopadne na povrch nebo…? Podle nové studie by se mohl ve výšce 500 až 5000 km rozpadnout a utvořit okolo Marsu prstenec ne nepodobný tomu, který obdivujeme u Saturnu. Materiálu na prstenec by samozřejmě bylo méně, ale menší je i planeta, takže jeho hustota by mohla být podobná. Některé větší kusy Phobosu by mohly dopadnout také na povrch planety. To vše ale nejdříve za 20 až 40 milionů let.

Přesný scénář bude hodně závislý na struktuře Phobosu, o které nám snad v budoucnu poví něco více kosmické mise. Sovětský svaz a nedávno Rusko se pokoušeli k Phobosu vyslat sondu, ale vždy to skončilo neúspěchem. Občas se také koketuje s myšlenkou pilotované mise a přistáním člověka na jeho povrchu.