Černý make-up faraonek léčil oči

Aktuality |

Francouzští chemici Christian Amatore a Philippe Walter došli na základě rozboru staroegyptských nálezů k závěru, že make-up, který používala Nefertiti i další tehdejší obyvatelé, neměl zdaleka jen roli kosmetiky.

Alespoň to ukázala analýza 52 vzorků líčidel, které jsou dnes v Louvru.

Podle nového tvrzení vědců bylo především v černém malování objeveno značné množství olova. To je sice toxické, ale při určitém použití by mohlo i pomáhat, alespoň kdyby se použití líčidla omezilo na linky/stíny pod očima. Mohlo pak chránit oko před bakteriálními infekcemi. Z líčidel se taktéž uvolňoval oxid dusnatý, který má rovněž určité biologické účinky. Zajímavé je i to, že sloučeniny olova nalezené v líčidlech nejsou přírodní pigmenty, ale byly připraveny uměle – možná opravdu se záměrem dosáhnout léčebného efektu. Ostatně i penicilin apod. byl objeven na základě podobné empirie.

Jak vědci upozorňují v této souvislosti, slovo chemie možná původně pochází až ze staroegyptského kemej (černé nilské bahno).

Zdroj: Eurekalert

Poznámka: Obecně – v léčbě očních chorob bylo egyptské lékařství docela pokročilé. Tehdejší obyvatele vleklé záněty a různá ječná zrna hodně trápily, vítr jim stále do očí vanul písek z nedaleké Sahary. Nebo stačilo, aby se do oka dostala kapička kontaminované vody – což byla během záplav skoro všechna.