Další diamantová planeta?

Aktuality |

Máme zde další exoplanetu, která může být z velké části tvořena diamantem. Exoplaneta 55 Cnc e přitom patří mezi ty nejslavnější.

Je zajímavé, že když vyjde nějaká studie o atmosféře či předpokládaném složení povrchu exoplanety, je to v médiích uvozováno slovy „astronomové objevili exoplanetu, která…“, ačkoliv samotná planeta byla objevena už mnoho let předtím.

Nejinak je tomu u 55 Cnc e, která byla objevena už v roce 2004 v jednom z nejslavnějších planetárních systémů. Kolem 40 světelných let vzdálené hvězdy v souhvězdí Raka obíhá planet hned pět. Teprve v loňském roce ovšem kosmické dalekohledy MOST a Spitzer zjistily, že planeta „e“ přechází z našeho pohledu před svou hvězdou. To umožnilo astronomům k dříve zjištěné hmotnosti dodat také poloměr a odhadnout tak hustotu tohoto pekelného světa. 55 Cnc e kolem své hvězdy doslova létá a jeden oběh ji trvá necelých 18 hodin. Teplota na povrchu se bude pohybovat kolem 1700°C.

Hmotnost planety se odhaduje na 8 Zemí, její poloměr na 2 Země. Podle nových počítačových modelů z Univerzity Yale se planeta skládá z uhlíku ve formě grafitu či diamantu, železa, karbidu křemíku a zřejmě také z křemičitanů. Mediálně nejvíce „sexy“ je samozřejmě možná přítomnost diamantů. Ty podle odhadů mohou tvořit až necelou třetinu hmotnosti planety, tedy celková porce diamantů by odpovídala třem Zemím! Planeta 55 Cnc e je tak zřejmě tvořena zejména formami uhlíku, zatímco například voda či kyslík zcela chybí.

Planetární systém 55 Cnc na sebe upozornil zajímavým objevem už před pár dny. Astronomové zjistili, že další z planet s označením 55 Cnc b před svým sluncem nepřechází, ale disk hvězdy z části zastiňuje nafouknutá atmosféra planety.