Družice GOCE bude zkoumat gravitační pole Země

Aktuality |

Po řadě odkladů byla 17. března 2009 v 15:21 h středoevropského času z ruského kosmodromu Plesetsk vypuštěna družice Evropské kosmické agentury ESA GOCE.

Po sedmi minutách se dostala na požadovanou dráhu, ze které začne plnit vědecké úkoly. Jde o extremně nízkou, skoro polární a kruhovou dráhu ve výšce jen 285 km. Pro srovnání: meteorologické družice se většinou pohybují ve výšce kolem 800 km, družice GPS 20 000 km a geostacionární družice 36 000 km.

GOCE [vyslovit gous nebo goče, oboji se používá] je akronym z Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer. Družice GOCE je určena pro detailní a globální průzkum gravitačního pole Země a jejích oceánů. Činnost družice přispěje ke zpřesnění dnešních znalostí o gravitačním poli a tvaru Země a k oddělení topografií moří od geoidu, což umožní pokrok ve studiu tolik diskutovaného globálního oteplování.

GOCE je naprosto výjimečná družice: je to první družice na světě vůbec s družicovým gradientometrem, což je kombinace mikroakcelerometru. Jde o velmi citlivý přistroj. Jeho mikroakcelerometry mají měřit zrychlení, která jsou tak miniaturní, jako je zrychlení, jež udá dopadající kapka deště letadlové lodi. Gradientometr definuje rozdíly zrychlení v příslušných směrech, ze kterých lze zjistit detailní parametry gravitačního pole Země.

Družice nejprve provede „oživování“ a testování; jde o tzv. commission phase, která bude trvat až tři měsíce. Během ní se družice dostane na ještě nižší dráhu a pak začne nejméně jedna půlroční měřická fáze letu, kdy bude aktivní gradientometr. Na výsledky jeho měření čeká rozsáhlá vědecká obec.

***Text je oznámením Tiskového odboru AV ČR