Experiment simuluje rostlinám budoucí klima

Aktuality |

Jaký dopad bude mít kombinace změny koncentrace CO2, sucha a UV záření na pekařskou či sladovnickou kvalitu produkce?

oznámení Tiskového odboru AV ČR

Unikátní experimentální stanici tvořenou 24 automaticky řízenými venkovními komorami umožňujícími provádět simulaci dopadů budoucího klimatu na růst, fyziologii a produkci rostlin vybudovalo Centrum výzkumu globální změny Akademie věd ČR – CzechGlobe v Domanínku u Bystřice nad Pernštejnem. Obdobných zařízení je ve světě málo, toto lze ale považovat za zcela jedinečné, neboť žádný z experimentů neumožňuje sledovat vzájemné působení tolika faktorů současně. Nová výzkumná stanice bude slavnostně otevřena v pátek 12. července 2013.

Výsledky výzkumu by měly poprvé poskytnout odpověď na otázky, jak sucho, UV záření či výživa dusíkem ovlivňují stimulaci fotosyntézy zvýšenou koncentrací CO2,nebo zda mohou být rostliny při zvýšené koncentraci CO2 citlivější k UV záření, suchu, nebo vůči hmyzu a houbovým chorobám.

Komory představují vlastně malé skleníky s půdorysem šestihranu, do nichž je vháněn vzduch, který je obohacován oxidem uhličitým na koncentraci očekávanou v ovzduší ke konci tohoto století, tj. 700 ppm. Jsou přikryty stříškou, tvořenou otáčivými lamelami, které zajišťují větrání a regulaci srážek. Řízení probíhá na základě údajů sady čidel a analyzátorů.

„Zajímá nás například, jaký dopad bude mít kombinace změny koncentrace CO2, sucha a UV záření na pekařskou či sladovnickou kvalitu produkce,“ uvedl Ing. Karel Klem, Ph.D., zodpovědný za provoz experimentu. Badatelé zde také sledují, jak rychle jsou rostliny schopné se přizpůsobit změně podmínek, a to až na úrovni procesů, jako je fotosyntéza, transpirace, metabolismus živin apod. Experiment, vybudovaný za podpory projektu OP VaVpI, patří ke klíčovým infrastrukturám evropského projektu ESFRI AnaEE (Infrastructure for Analysis and Experomentation on Ecosystems).

Viz také: Klimatické změny změní chuť českého piva?