Lehká exoplaneta obíhá opačným směrem než ty ostatní

Aktuality |

Astronomové objevili exoplanetu s mimořádně malou hustotou, která navíc jako první z dosud více než 370 planet u cizích hvězd obíhá opačným směrem.

Exoplaneta WASP-17 b obíhá okolo své hvězdy ve vzdálenosti 0,051 AU s dobou oběhu 3,74 dne a objevena byla metodou tranzitní fotometrie.

Neobvyklá hustota

Už na základní škole nám vtloukali do hlavy, že hustota Saturnu je natolik malá (asi 687 kg/m3), že pokud bychom našli dostatečně velký oceán, pak by na něm planeta plavala. Nově objevená exoplaneta WASP-17 b má ale hustotu ještě podstatně menší – 80 až 200 kg/m3. Astronomové tuto hustotu přirovnávají k polystyrenu. Jedná se o exoplanetu s nejmenší známou hustotou. Aby také ne, vždyť WASP-17 b má průměr 1,74x větší než Jupiter ale hmotnost jen poloviční.

Obíhá opačným směrem

Hustota ovšem není jedinou zvláštností. WASP-17 b je první exoplaneta, která okolo své mateřské hvězdy obíhá opačným směrem než by měla a než obíhají ostatní planety.

Jedním z možných vysvětlení je srážka s jinou planetou. Podobné kolize nejsou ničím neobvyklým. V době, kdy byla Země mladá, se srazila s tělesem o velikosti dnešního Marsu. Pro kosmického vetřelce to byla konečná, naše planeta sice přežila, ale do jejího okolí bylo vyvrženo velké množství žhavého materiálu. Z něj se postupně zformoval Měsíc. Podobnou srážku nedávno u vzdálené hvězdy odhalil kosmický dalekohled Spitzer (viz článek na webu Exoplanety.cz).

Exoplaneta WASP-17 b se nachází ve vzdálenosti 1 000 světlených let od Země směrem v souhvězdí Štíra. Objevena byla metodou tranzitní fotometrie projektem SuperWASP, který disponuje 8 širokoúhlými kamerami na Kanárských ostrovech a v Jihoafrické republice. Metodou tranzitní fotometrie se podařilo zjistit velikost exoplanety, její hmotnost následně vyčetli ze spektra mateřské hvězdy astronomové z Ženevské observatoře.

Abychom mohli vypočítat hustotu exoplanety, musíme znát její hmotnost i velikost. To je možné pouze v případě, že je exoplaneta pozorována metodou tranzitní fotometrie i měřením radiálních rychlostí. Z dosud objevených 373 exoplanet se to podařilo jen u 62.

Převzato z webu Exoplanety.cz.