Lov na prozacové geny

Aktuality |

Prozac patří do moderní generace antidepresiv zvané SSRI, tj. inhibitory zpětného vychytávání serotoninu. Jeho užívání je značně rozšířené, na rozdíl od starších generací antidepresiv obvykle prakticky nemá vedlejší účinky.

Zajímavé je, že u některých pacientů ale tato léčba nezabírá. Paradoxně se u nich dokonce mohou po jeho podávání vyskytnout halucinace a záchvaty vzteku. Vědci z Tel Aviv University se nyní rozhodli najít genetické příčiny rozdílné reakce na Prozac. David Gurwitz stojí v čele projektu, který by je měl odhalit. Pro praktické posouzení vhodnosti léčby se pak ovšem nebude asi sekvenovat DNA, cílem je najít také nějaké jednodušeji stanovitelné biomarkery.

Podobné pokusy již probíhaly, zaměřily se ovšem pouze na sledování genů souvisejících s aktivitou mozku a právě metabolismem serotoninu. Gurwitz a jeho tým chtějí prozkoumat celý lidský genom, tedy postupovat hrubou silou.

Prozac má být pouze první na řadě, následovat by měl výzkum genetické komponenty účinků i dalších psychofarmak. Světová zdravotnická organizace údajně předpovídá, že ve vyspělých zemích převýší v roce 2020 náklady na léčbu deprese výdaje na kardiovaskulární choroby.

Zdroj: Sciencedaily