Mimozemský život – přišli jsme moc brzy?

Aktuality |

Pokusy o odpověď na slavnou Fermiho otázku Kde tedy všichni jsou?

Pokud se už lovci exoplanet či spíše jejich teoretičtí kolegové zhluboka ponoří do hypotéz, které mohou posloužit úvahám o mimozemských civilizacích, pak je to obvykle řešení dvou otázek: kolik obyvatelných planet existuje (v Galaxii, ve vesmíru) a kdy se vlastně objevily první potenciálně obyvatelné exoplanety.

Obě otázky tak trochu koketují s rovnicí, kterou kdysi sestavil Frank Drake, ale odpovědi na ně jsou velmi složité. Není samozřejmě úplně jasné, na jakých planetách se může život vyvinout a pokud jde o historii těchto planet, tak i zde máme bílá místa.

Peter Behroozi a Molly S. Peeples to vzali hodně zeširoka, podívali se na data z Keplera i na vývoj galaxií a modely vzniku planet.

Podle jejich odhadů by v Galaxii mohla být miliarda planet, jako je Země. V rámci pozorovaného vesmíru to může být 10 na 20 planet tohoto typu a stejné množství obřích planet. Zdůrazněme, že mluvíme o planetách o podobné velikosti jako má Země a nikoliv o potenciálně obyvatelných.

Studie říká, že Země vznikla po 80 % existujících planet podobných Zemi v Galaxii i vesmíru. Pokud bude vznik hvězd a planet nadále pokračovat, pak můžeme udělat takový myšlenkový experiment. Představte si všechny planety podobné Zemi, které kdy vznikly nebo vzniknou ve vesmíru. Asi 92 % těchto planet podle studie teprve vznikne. Na slavnou Fermiho otázku „Kde tedy všichni jsou?“ možná můžeme odpovědět, že jsme zkrátka na vesmírnou párty přišli moc brzy. A nebo je to všechno jinak…