Nanodiamanty proti rakovině

Aktuality |

Diamanty lze upravit tak, aby disponovaly jedinečnými optickými, elektrickými a povrchovými vlastnostmi.

tisková zpráva projektu Dinamo

Že diamanty nemusí sloužit pouze jako ozdoba, ale mohou zachraňovat životy, dokázali čeští vědci v rámci projektu financovaného z fondů Evropské unie. Drobné kousky diamantu, označované jako nanodiamantové částice, mají unikátní vlastnosti, které umožňují široké využití v medicíně a farmakologii. Nanodiamanty představují průlomovou technologii, která dokáže například monitorovat procesy v rakovinných buňkách. Vědci tak mohou lépe pochopit příčiny vzniku rakoviny a účinněji bojovat s touto smrtelnou nemocí.

Během tříletého výzkumného projektu Dinamo zkoumali přední vědci a odborníci z České republiky, Belgie, Německa, Spojených států a Austrálie jedinečné vlastnosti diamantu v oblasti diagnostiky procesů v živých buňkách. Nanodiamantové částice mohou díky svým rozměrům jednoduše proniknout přes buněčné membrány a jejich biokompatibilita jim umožňuje zůstat v buňce delší dobu bez negativního vlivu na její vnitřní prostředí. Navíc je možné diamanty upravit tak, aby disponovaly jedinečnými optickými, elektrickými a povrchovými vlastnostmi. Profesor Miloš Nesládek, hlavní koordinátor projektu Dinamo, vysvětluje: „Luminiscenční a magnetické vlastnosti se mění v závislosti na interakci nanodiamantových částic a buněčného prostředí. Díky tomu můžeme získat informace o procesech v jednotlivých buňkách.“

Čeští vědci mají v projektu Dinamo nezastupitelnou roli. Výzkumníci z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky ve spolupráci s Ústavem jaderné fyziky v Řeži se starají o přípravu nanodiamantu a jeho chemickou funkcionalizaci, zatímco česká biotechnologická společnost GENERI BIOTECH se zabývá aktivací jeho povrchu, navazováním specifických biomolekul na povrch diamantu a výslednými aplikacemi. Interakce nanodiamantových částic s rakovinnými buňkami se zkoumala v Mikrobiologickém ústavu Akademie věd České republiky.

Dokonce i původní myšlenka celého projektu pochází z České republiky, Dinamo úzce navázalo na český projekt BIOKOM řešený v rámci podpory programu Akademie věd České republiky Nanotechnologie pro společnost. Projekt se zabýval vývojem uhlíkových a diamantových nanomateriálů pro využití v medicíně a zahájil vývoj nanodiamantových částic.