Návrat zapomenuté planety u hvězdy Aldebaran?

Aktuality |

Pokud byste si udělali žebříček nejznámějších hvězd, Aldebaran bude určitě vysoko. Stejně jako v žebříčku nejjasnějších stálic na pozemském nebi. Hostí tento oranžový obr planety?

Planety mohou existovat také u obřích hvězd, to dnes už víme a možná to víme mnohem déle, než jsme čekali. Už v roce 1998 vyšla studie pod vedením Artieho Hatzese (Thüringer Landessternwarte Tautenburg), podle které obíhá okolo Aldebaranu velmi hmotná planeta nebo hnědý trpaslík. Studie tehdy trochu zapadla, nevyšla v úplně impaktovém časopise a navíc výsledky nebyly úplně přesvědčivé. Změny v radiálních rychlostech nemusí vždy značit jen přítomnost exoplanety, ale mohou souvise také s aktivitou hvězdy.

Nyní se Aldebaran vrací na výsluní a do katalogů exoplanet. Hatzes to nevzdal a se svými kolegy vydal novou studii, podle které planeta z roku 1998 skutečně existuje. Své závěry tým opírá o velké množství měření radiálních rychlostí po hodně dlouhou dobu i stabilitu amplitudy změn radiálních rychlostí.

K přehodnocení došlo jen u hmotnosti planety. Původně se odhadovala minimální hmotnost asi na 11 Jupiterů, ale byla založena na předpokladu, že samotný Aldebaran má hmotnost 2,5 Slunce. Nyní se zdá, že je to jen něco přes 1 Slunce, takže dolní odhad hmotnosti planety vychází na 6,5 Jupiteru.

Planeta Aldebaran b by měla obíhat po mírně protáhlé dráze ve vzdálenosti 1,5 AU s dobou oběhu 629 dní.

Aldebaran je oranžový obr, který je nejjasnější hvězdou v souhvězdí Býka a nachází se 65 světelných let daleko. Obr je to skutečně velký, je 45x větší než Slunce.