Prokletý systém Gliese 581: obyvatelná planeta byla přeludem

Aktuality |

RIP. Slavná exoplaneta Gliese 581 d zřejmě neexistuje. To, co astronomové považovali za obyvatelnou planetu, byl jen projev samotné hvězdy.

Nějakých 20 světelných let od Země v souhvězdí Vah nalezneme červeného trpaslíka Gliese 581 o hmotnosti a velikosti třetiny Slunce. Od roku 2005 u něj astronomové objevili postupně několik planet. Kolik? No to je dobrá otázka, oficiálně (do včerejška) celkem 5.

Na podzim roku 2010 američtí astronomové oznámili objev šesté a sedmé planety s označením „g“ a „f“. Prvně jmenovaná měla obíhat v obyvatelné oblasti. Krátce po svém velkolepém ohlášení její existenci ale zpochybnili astronomové z Ženevské observatoře. Američani totiž zkombinovali své data (spektrograf HIRES) a data Evropanů (spektrograf HARPS), ale v Ženevě měli čerstvější data a objev vyvrátili. Přesto se dodnes v některých katalozích Gliese 581 g uvádí.

V obyvatelné oblasti přesto obíhala planeta Gliese 581 d, kterou objevili ženevští astronomové už v roce 2007. Při svém oběhu po protáhlé dráze, který trvá 66 dní, se planeta dostává do obyvatelné oblasti jen částečně. Její hmotnost měla být kolem 6 Zemí, takže by se jednalo spíše o super-zemi.

V roce 2012 byla existence i planety „d“ zpochybněna. Nyní Američané vrací úder definitivně. Zatímco v roce 2010 zpochybnili ženevští astronomové americký objev, dnes je to přesně opačně. Paul Robertson z Pennsylvania State University a jeho kolegové pozorovali rotaci hvězdy Gliese 581 (jedna otočka trvá hvězdě 130±2 dny) a zjistili, že to, co jsme považovali za planetu Gliese 581 d, je ve skutečnosti projev činnosti samotné hvězdy. Pravděpodobnost existence planety spadla na 1,5 sigma, což je ve vědě bídně málo.

Naopak pravděpodobnost existence planet „b“, „c“ a „e“ byla zvýšena. Bohužel, ani jedna z nich neobíhá v obyvatelné oblasti.

Stéphane Udry, který stál za objevem Gliese 581 d, připustil, že autoři nové studie mají pravdu. Zdá se tak, že příběh Gliese 581 d je definitivně uzavřen. RIP.