Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Rostliny se na souš vypravily už v ordoviku

Nejstarší doklady o existenci cévnatých rostlin jsme dosud měli dosud ze siluru. Nově vědci popsali cévnaté rostliny z doby asi před 450 miliony let, což nálezy sice poměrně těsně (cca o 6 milionů let), ale přece jen řadí už do ordoviku. Fosilizované zbytky jejich spor se dochovaly v horninách ze Saudské Arábie.

Předpokládá se, že první suchozemské rostliny se podobaly dnešním mechům s více-méně nespecializovanými buňkami. Teprve po nějaké době se od nich odštěpila větev směřující ke skupinám, které dnes řadíme mezi vyšší (cévnaté) rostliny. Kapraďorosty i plavuně dokázaly už v prvohorách vytvořit skutečné lesy. Počítalo se s tím, že jakmile cévnaté rostliny jednou vznikly, poměrně rychle ovládly souš.

Jenže to může být i jinak. Pokud by cévnaté rostliny existovaly už v ordoviku, pak by jejich nástup na souši byl pomalejší. Naopak ale první vstup rostlin na souš se musel odehrát ještě dlouho před touto dobou. Popsaný výklad není jediný možný, mohlo jít o spory úplně jiných typů rostlin, rozhodně ale už plně suchozemských.

Zdroj: ScienceNews

Poznámka: Představa mechů jako odvozené a druhotně zjednodušené skupiny je ale asi přece jen příliš odvážná.