Symbiotické vztahy červců – bakterie a v ní další symbiont

Aktuality |

Unikátní život červců.

oznámení Tiskového odboru AV ČR

Symbiotické vztahy patří v přírodě k výrazným zdrojům evolučních inovací. V některých případech mohou vést k zásadním změnám genomů, včetně výměny genetické informace a spolupráce na výrobě esenciálních látek. V posledním čísle prestižního biologického časopisu Cell byla zveřejněna práce, jejímž prvním autorem je RNDr. Filip Husník – student doktorského studia Přírodovědecké fakulty JU a Parazitologického ústavu AV ČR. Ve studii se mezinárodní výzkumný tým vědců vedený Johnem McCutcheonem z University of Montana zaměřil na horizontální přenos genů v symbiotickém systému červců.

Tato skupina hmyzu má naprosto unikátní symbiotický systém. Ve specializovaném orgánu zvaném bakteriom žijí intracelulární symbiotické bakterie rodu Tremblaya. Některé skupiny červců mají uvnitř těchto symbiontů navíc ještě další, tentokrát intrabakteriální symbionty. Celý systém tak připomíná matrjošku.

Autoři studovali genetickou informaci z genomu a transkriptomu červců a jejich symbiotických bakterií. Ukázali, že získání intrabakteriálního endosymbionta vede k drastické redukci genomu jeho hostitele, tj. původního symbionta rodu Tremblaya. Ta má dosud nejmenší osekvenovaný bakteriální genom (139 kb) a v kooperaci se svým intrabakteriálním symbiontem poskytuje hostiteli esenciální aminokyseliny. Celý symbiotický systém je navíc doplněn přenosem nejméně 22 bakteriálních genů přímo do genomu červce. Tyto geny pocházejí z několika dalších bakterií.