Třílístek z laboratoře – molekula v podobě uzlu

Aktuality |

Zvláštní, do sebe zapletenou strukturu – trojlístkový uzel – se podařilo vytvořit i v laboratoři. Tato molekula vznikla z naftalendiimidu a alaninu propojeného zbytky cysteinu. Ne že by z tohoto popisu bylo zrovna jasné, jak vypadala finální molekula, pointa má být však v tom, že obsahovala hned několik hydrofilních i hydrofobních oblastí. Řetězec se proto kvůli […]

Ne že by z tohoto popisu bylo zrovna jasné, jak vypadala finální molekula, pointa má být však v tom, že obsahovala hned několik hydrofilních i hydrofobních oblastí. Řetězec se proto kvůli svým vlastnostem příslušným komplikovaným způsobem smotal. Reakcí probíhala vedle sebe celá řada (experimenty se označují jako kombinatorická chemie), a vzniku útvaru bylo třeba ještě pomoci zvýšením polarity prostředí – solí.
Hmotnostní spektrometr ale ukázal, že molekula skutečně spontánně vytvoří takto složitý, do sebe uzavřený uzel. Nový má být právě onen spontánní vznik/smotání molekuly. Trojlístkový uzel se sice již laboratorně vytvořit podařilo, ale pomocí šablon, v roli nichž fungovaly kovové ionty, což má být řádově jednodušší.