Záměna 2 aminokyselin umožní fotosyntézu při vyšších teplotách

Aktuality |

Podstata vynálezu spočívá ve stabilizaci proteinů fotosyntetického reakčního centra záměnou pouhých dvou aminokyselin.

tisková zpráva Jihočeské univerzity

David Kaftan z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích se podílí na americkém patentu, který otevírá nové možnosti získávání rostlinné biomasy. Schopnost vázat oxid uhličitý je totiž u většiny rostlin a fotosyntetických mikroorganizmů omezena na úzké rozmezí teplot. Nový vynález, jenž spočívá v drobné úpravě genetické informace uplatnitelné na široké spektrum fotosyntetických organismů, rozšiřuje spektrum optimálních teplot pro asimilaci CO2 směrem k vyšším teplotám.

Jedním z nejambicióznějších cílů současného zemědělství je dosažení vysoké produkce rostlinné biomasy v geografických oblastech s nepříznivými klimatickými podmínkami. Ačkoliv je většina současné produkce biomasy obecně a biopaliv speciálně realizována polním pěstováním cévnatých rostlin, mikroskopické řasy a sinice vynikají výrazně rychlejší schopností asimilovat CO2. Bohužel, podobně jako u rostlin, i jejich schopnost asimilace CO2 prudce klesá při teplotách přesahujících 40˚C.

Podstata vynálezu spočívá ve stabilizaci proteinů fotosyntetického reakčního centra záměnou pouhých dvou aminokyselin podobně, jak je tomu u sinic divoce rostoucích v termálních zřídlech. Tato změna rozšiřuje možnost maximální produkce biomasy až k teplotám 43˚C a toleranci teplot až 45˚C. Vynálezu lze využít při konstrukci teplo tolerantních zemědělských plodin a řas a sinic pro biotechnologickou produkci vodíku a surovin pro výrobu biopaliv.

Kancelář transferu technologií Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích má pomoci překlenout propast mezi vědeckými laboratořemi a komerční sférou, aby i široká veřejnost mohla těžit z vynalézavosti a kreativity výzkumných pracovníků Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Uplatňováním výsledků výzkumu a vývoje dochází k širšímu zapojení Jihočeské univerzity a Biologického centra do kulturního a sociálně-ekonomického rozvoje na regionální i národní úrovni. Kancelář je také kontaktním místem pro firmy, které mají zájem o spolupráci s JU v oblasti výzkumu a vývoje, využití laboratorních kapacit, kontrahovaného výzkumu, licencí a odborných konzultací. Blíže viz http://www.jctt.cz.