Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Ani neandrtálec, ani Homo sapiens

V Denisově jeskyni v ruské jižní Sibiři byly v roce 2008 nalezeny fosilie staré asi 30 000 let. Již první domněnky uváděly, že tyto pozůstatky nepatřily ani neandrtálci, ani modernímu Homo sapiens, ale jednalo se o nějaký třetí druh. Teď tento názor podle všeho potvrdila molekulární genetika.

Původní objev udělali ruští vědci, molekulární analýza je teď především dílem Harvardu. Tým ovšem vedl evoluční antropolog Svante Pääbo z německého Ústavu Maxe Plancka. Analýza DNA se prováděla z kosti prstu. Již počátkem loňského roku se podařilo vyhodnotit mitochondriální DNA, v níž se nalezly nezvyklé sekvence naznačující, že podle všeho jde o dosud neznámý druh člověka. S pomocí technik používaných hlavně pro stanovení genomu neandrtálců se nyní podařilo přečíst i jadernou DNA sibiřského nálezu. A výsledek? Ukázalo se, že se jedná o ženu z druhu, který měl blíže k neandrtálcům než k modernímu člověku, nicméně i od od neandrtálců se oddělil již před delší dobou. Zajímavé je, že zatímco neandrtálci snad sdílí část genetické informace s moderními Evropany, sibiřští lidé by mohli ovlivnit genom současných Papuánců (zřejmě jedna z nejarchaičtějších populací Homo sapiens) a Melanésanů. Z toho by se snad dalo odvodit, že tito lidé v příslušném období obývali v Asii rozsáhlá území.

Morfologie zubu dávných Sibiřanů nalezeného na stejném místě navíc ukazuje, že oproti neandrtálcům i Homo sapiens měli tito lidé řadu archaických znaků, spojujících je ještě s časnějšími formami.

Zdroj: Eurekalert

Obrázek: pouze ilustrační, jde naopak o rekonstrukci  vzhledu neandrtálce.