Arzenový život – trocha skepse

Biologie |

Již s několikadenním předstihem se očekávalo, že NASA včera odhalí „zásadní informace“ týkající se potenciálně i mimozemského života. Ještě před oficiálním zveřejněním se začalo předpokládat, že ve skutečnosti půjde o existenci pozemských bakterií, které mají (mohou mít) v DNA i dalších organických molekulách namísto fosforu arzen.

Kolem interpretace této skutečnosti se opět ihned vyrojila řada bludů. Solidní komentář viz třeba web Exoplanety.cz. Existence „arsenových“ bakterií byla potvrzena v kalifornském jezeru Mono Lake. Tým vedla geobioložka Wolfeová-Simonová z US Geological Survey.

Na ScienceWorldu se o možnosti „arzenového života“ již psalo asi před 2 roky.

Tehdejší text se ovšem odkazoval k možnosti, že arzen namísto fosforu fungoval někdy v dávné evoluční minulosti. Nedá se to vyloučit, jenže bakterie používající arzén dnes je téměř jistě krajně specializovaný extremofil. Její „evoluční stromeček“ ji přes tuto vlastnost sotva bude oddělovat od zbytku pozemského života, nejspíš jde o pozdní adaptaci. Asi podobně, jako mikroorganismy obývající podmořské vývěry či oblasti zemské kůry jsou potomky přistěhovalců shora – a to bez ohledu na to, že v tomto prostředí život mohl opravdu vzniknout.

Nové oznámení je samo o sobě, i když pomineme blouznivé interpretace, krajně zajímavé, ukazuje plasticitu pozemského života, která dokonce umožňuje nahrazovat klíčové prvky prvky podobnými – arzen je v periodické tabulce pod fosforem. Vyvozovat z toho cokoliv třeba o existenci křemíkového apod. života však lze zajisté těžko. Mimochodem, právě pro podobnost s fosforem je arzen (respektive jeho sloučeniny) pro nás normální organismy jedovatý; v metabolických drahách dokáže zabudovat tam, kde je normálně fosfor, ale příslušné sloučeniny jsou pak obvykle nefunkční, nevykazují dostatečnou enzymatickou aktivitu atp.

Existence extremofilních organismů nic nevypovídá o tom, zda by v takovém prostředí život mohl i vzniknout. I když na druhé straně to ukazuje, že život jednou někam zanesený dokáže být docela – životaschopný. Oportunistický. Zkusí použít, co je zrovna k dispozici…

Poznámka: Různé zdroje se v tuto chvíli liší v tom, zda bakterie arzen preferuje, nebo dokáže použít v případě nutnosti, nebo jí je to jedno.