Bakterie umí vést proud i pod vodou

Biologie |

Derek Lovley, mikrobiolog z University of Massachusetts v Amherstu objevil, že vlákna, jimiž se mezi sebou spojují některé druhy bakterií, mohou vést elektrický proud.

Konkrétně se soustředil na rod Geobacter. Vodivost se v tomto případě zvyšovala spolu s pH a klesala s teplotou (stejně jako u kovů, naopak v samotné vodě vodivost s teplotou mírně roste). Protože tyto bakterii žijí ve vodě, mohly by se na jejich základě vyrábět elektronické součástky fungující i pod vodou bez nutnost izolace od okolního prostředí.

Z vláken bakterií je také možné udělat mřížku, čímž lze získat obrovskou aktivní plochu použitelnou jako kondenzátor s velkou hustotou uchovávaného náboje.

Poznámka: Zkoumaná vlákna, tzv. pily (pilus) používají bakterie ke konjugaci, tj. výměně genetického materiálu propojením cytoplazem buněk. Může fungovat i při pohybu bakterií zhruba jako kotva, pilus je ale něco jiného než bičík. Pily bývají složeny z proteinů.

Obrázek: Ilustrační, nejde o bakterie rodu Geobacter, ale o Escherichia coli.