Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Cesty k domestikaci viru HIV

Virus způsobující AIDS funguje tak, že v první fázi napadá makrofágy imunitního systému, k nimž se "přilepí" a posléze se integruje do genomu buňky. Odtud se pak šíří do krevního oběhu nové virové částice.
Imunitní systém sice dokáže krevní oběh od těchto částic čistit, nepodaří se mu to však nikdy úplně. Virus stále mutuje a vytváří nové a nové varianty. Rozhodující okamžik nastane, když virus dokáže napadnout i další skupiny buněk imunitního systému, lymfocyty typu T. V tu chvíli se celý imunitní systém začne rozpadat.
Robert Pollack kritizuje současné zaměření vývoje léků proti AIDS. Podle jeho názoru tím, že viru HIV bráníme v kopírování (léky se snaží inhibovat virovou proteázu), pouze provádíme selekci na vznik a rozšíření stále agresivnějších variant viru, které budou vůči inhibitorům proteázy odolné. Virus přitom tímto způsobem stejně nevyhubíme.
Pollack navrhuje jinou metodu – snažit se o domestikaci viru, jakési příměří s ním. Na jednu stranu blokovat jakoukoliv interakci viru s T lymfocyty, na druhou stranu ho ale v makrofázích nechat přežívat (tak, aby varianty viru napadající T lymfocyty byly naopak selekčně v nevýhodě). Nevzniknou tak kmeny odolné proti lékům, AIDS by tak sice nebyl vyléčen (to však není ani současnými metodami), ale jeho příznaky by nikdy nemusely propuknout.

Zdroj: Robert Pollack: Chybějící okamžik, Mladá fronta, Praha, 2003
Poznámka: Knihu jako celek osobně však nemohu doporučit.