Gen pro astma vědcům zatím uniká

Biologie |

Na příčinách astmatu se lékaři ani biologové zatím nedokázali tak docela shodnout, minimálně částečnou roli však v celém procesu mají geny. Aby došlo k aktivaci choroby, musí zde být přítomen určitý genetický předpoklad. ...

Jako určitý náznak pro genetickou podmíněnost choroby svědčí fakt, že astma se často vyskytuje v celých rodinách. Zde je samozřejmě možné namítnout, že rodina obvykle žije ve stejném prostředí a sdílí také obdobný životní styl. Vědcům se podařilo objevit území, kde se příslušné "astmatické" mutace objevují ve zvýšené míře – ostrov Tristav da Cunha. Překvapivé bylo, že pro ostrov je typické příjemné mořské podnebí, přesto je však 20 % obyvatelstva astmatiky – a tento poměr zůstává i u těch ostrovanů, kteří žijí mimo svoji domovinu. To lze pokládat za nepřímý důkaz genetických příčin astmatu.
Zdá se dokonce, že příslušné "geny pro astma" v lidském genofondu v minulosti přežívaly díky tomu, že příslušné alely současně zvyšovaly odolnost svých nositelů vůči střevním parazitům (opět prokázáno u Tristav da Cunha). Někdy v paleolitu byly geny pro astma dokonce výhodou, neb tasemnice byla častější než prachové peřiny zamořené roztoči. Máme tedy před sebou příklad obdobný často uváděnému vztahu mezi malárií a srpkovou anémií, který udržuje ve hře obě alely.
Předpokládá se, že hypotetický gen odpovědný za vztah k astmatu má vztah k imunoglobulinu E. Problémem nicméně zůstává, že tento gen se ještě nepodařilo jednoznačně identifikovat. Genetici se dosud ani neshodují, na jakém chromozómu se nachází, ve hře je několik kandidátů a každý z nich má mezi vědci své zastánce.
Výzkumy prováděné v poslední době v USA navíc ukázaly, že gen, který je zodpovědný za vznik astmatu u euroameričanů, může být jiný, než ten, který způsobuje astma u černochů či Hispánců. Podobné rozdíly se projevují i mezi pohlavími.

Zdroj: Matt Ridley: Genom, Portál, Praha, 2001