Geneticky modifikované krávy nejsou šílené

Biologie |

Americké ministerstvo zemědělství oznámilo první výsledky projektu, v rámci kterého měl být vyšlechtěn skot odolný proti nemoci šíleným krav (BSE). Geneticky modifikované krávy vůbec nevytvářejí priony.

Vědci provedli modifikaci prostým umlčením genu, který prionový protein kóduje. V mozku ani tukové tkáni zvířete pak prion není syntetizován a nemůže se zvrhnout do své toxické varianty, která je za určitých podmínek přenosná i mezidruhově, a to včetně člověka. Nejzajímavější je, že skot bez prionu se zdá být zdravý.
Odolné krávy jsou hoštýnského plemene a „vyšlechtila“ je firma Hematech. Vědci z amerického ministerstva zemědělství zkoumali sledovali celkem 8 býků od jejich narození až do věku 19 měsíců, aniž u nich přitom zjistili nějaké abnormality. U 2 zvířat byla provedena i pitva, opět s negativním výsledkem.
V rámci experimentu se GMO býk stal také otcem. Embryo se podle všeho zatím vyvíjí normálně.
Testy a monitoring mají pokračovat ještě další 3 roky, až pak bude výzkum uzavřen.

Zdroj: Science Daily, http://www.sciencedaily.com/releases/2007/01/070101103354.htm

– Výsledky jsou poměrně překvapivé, protože prionům se přikládala celá řada funkcí. Od podílu na existenci paměti (uchovávání nervových vzruchů), až po podporu množení buněk kostní dřeně.
– Již v loňském roce bylo vyšlechtění plemen skotu odolných k BSE oznámeno také v Číně a dalších východoasijských zemích (viz např. Osel, http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=1863). Také zde se angažovala firma Gematech, hovořilo se o klonování i genetické manipulaci, podrobnosti však oznámeny nebyly.
– Pokud se odolnost proti prionům potvrdí a zároveň se u zvířat neobjeví negativní vedlejší účinky absence prionů, bude to samozřejmě argument pro rychlejší zavádění GMO i v živočišné výrobě.