Jak číst dlouhé genomy

Biologie |

Klasické postupy pro čtení genetické informace a klonování genů pracují s veškerou DNA organismu. V případě velkých genomů, které jsou často mnohonásobně větší než genom člověka, by však byl takový přístup nesmírně nákladný. Navíc existují obavy, že obrovské množství získaných údajů nebude možné zpracovat a kompletní genetickou informaci organismu sestavit.

***toznámení tiskové odboru AV ČR

Na olomouckém pracovišti Ústavu experimentální botaniky AV ČR, v. v. i. (ÚEB AV ČR) vypracoval tým doc. Jaroslava Doležela unikátní postup, který analýzu složitých genomů rostlin zásadním způsobem zjednodušuje. Je založen na rozdělení genomu na malé části, které jsou představovány chromozomy, resp. rameny chromozomů. Vybrané chromozomy se velkou rychlostí třídí pomocí laserové průtokové cytometrie. U řady druhů představují chromozomy jen několik procent celého genomu a jejich analýzu metody současné genomiky plně zvládnou. Tento postup navíc nabízí možnost rozdělit sekvenování velkého genomu mezi jednotlivé účastníky mezinárodního projektu.
Výstavba nových laboratorních prostor o ploše asi 300 m čtevečních a jejich vybavení špičkovou technikou, financované ze zdrojů AV ČR, umožní Ústavu experimentální botaniky AV ČR pokračovat v unikátním výzkumu a účastnit se velkých mezinárodních projektů.
Slavnostního otevření laboratoře se zúčastní místopředseda AV ČR prof. Jiří Drahoš, ředitelka ÚEB RNDr. Ivana Macháčková, významní představitelé vědeckého a politického života a rovněž špičkoví odbornicí na genomiku rostlin z USA, Velké Británie, Japonska a dalších států. Odpoledne se v Regionálním centru Olomouc (Jeremenkova 42, Olomouc) od 13:00 h uskuteční odborný seminář, na kterém vystoupí zahraniční hosté.