Jak rostliny ujíždějí v čase

Biologie |

Pokud budete izolováni od vnějšího světa, velká většina z vás si nastaví den delší než 24 hodin (subjektivně u sebe možná také pozorujete tendenci každý den jít o něco později spát a o něco později vstávat). Co ale pokud stejné experimenty budeme provádět u rostlin?

Výsledky jsou velmi zajímavé. Pokusy, které byly provedeny na fazolích, ukázaly, že i tyto rostliny jsou, podobně jako lidé, značně individuální. Některé se posunou na rytmus 22 hodin, jiné na 27 hodin, většina zůstane na 24hodinové periodě. U jiných rostlin se dokonce stane, že vypadnou zcela "mimo čas" a zůstanou v jedné konstantní poloze (rytmy u rostlin posuzujeme jinak především podle otevírání a zavírání květů a podle různého natáčení listů).
I přes veškeré ujíždění v čase je 24hodinová perioda do rostlin zakódovaná poměrně pevně a postačuje jen jemný impuls, aby na ni zase přešly. Stačí například jednou za 24 hodin pouze krátce blýsknout červeným světlem a příslušný biorytmus se opět ustaví – po pouhých 2 rozsvíceních s 24 hodinovou pauzou. Za konstantních podmínek pak tento rytmus opět trvá poměrně dlouho.
Naopak navyknout rostlinu na rytmus třeba 50hodinový trvá dosti dlouho a jakmile vnější tlak pomine, má cyklus opět tendenci se brzy rozpadnout.

Tudíž řešení otázky, zda biorytmy rostlin jsou endogenní nebo exogenní, by mohlo znít přibližně následujícím způsobem: cykly jsou vesměs exogenní, nicméně endogenní je ochota či tendence v těchto rytmech fungovat. Perioda 24 hodin je zřejmě do určité míry zapsána i natvrdo do genů.

(Zdroj: Ritchie R. Ward: Živé hodiny, Mladá fronta, Praha, 1980)