Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Jak vznikají chřipkové pandemie

Nové chřipkové viry samozřejmě vznikají "klasickými" mutacemi, tedy chybami při kopírování genetické informace. Zdrojem skutečných pandemií ale nejčastěji bývá rekombinace mezi viry lidskými, drůběžími a prasečími…

Přesněji řečeno, prase v tomto případě funguje jako "míchací nádoba". Chřipkové viry vodní drůběže nedokáží téměř nikdy infikovat a člověka – a naopak. Prase ovšem může být infikováno oběma typy virů a právě ve vepřích potom dochází ke genovým rekombinacím (tzv. shiftu – používá se často ve spojení shift a drift). Výsledkem jsou nové typy virů. O původu chřipky svědčí mj. i jména některých subtypů – ptačí chřipka apod.
Protože lidský imunitní systém rozezná chřipkový virus především podle povrchových glykoproteinů (antigenů), výměna RNA (chřipka je RNA virus) v částech zodpovědných za kódování povrchu viru způsobí, že virus není obranným systémem rozpoznán. Zajímavé přitom je, že bodové mutace údajně naopak způsobují pouze malé změny kódovaných glykoproteinů a nemají na svědomí vznik nebezpečných virových kmenů.
Proti kmenu se změněnými antigeny samozřejmě pouze omezeně účinkují vakcíny na "předešlé" kmeny, stejně jako imunita získaná onemocněním.
Z výše uvedeného mj. plyne i to, že zdrojem pandemie bývají především místa, kde žijí vedle sebe prasata, drůběž i lidé – tedy například jižní Čína. Zajímavé je i to, že mezi ptačími viry se podařilo odhalit několik pravděpodobných kandidátů na příští pandemii, které jen čekají, až budou patřičným způsobem "humanizovány". Přenos z drůbeže na člověka bez mezihostitele (vepř) nastává výjimečně. Na domácí drůběž žijící mimo uzavřené chovy se virus přenáší od divoce žijících ptáků.

Mimochodem: Chřipkové epidemie se zřejmě vyskytovaly již v antice. V Athénách proběhla jedna za peloponéské války (nezaměňovat s předtím proběhlou epidemií moru, kterému podlehl i Perikles). Dnešní název chřipky – infuenza – pochází z italského slova "vliv". Ve středověku se totiž chřipka dávala do souvislosti s "vlivem" hvězd a planet. Virus chřipky byl identifikován až ve 30. letech. Od té doby známe i jeho různé varianty, které jsou zodpovědné za pandemie. Díky archeologické sérologii se však podařilo identifikovat i virus, který způsobil pandemii v letech 1898-1901.

Poslední poznámka: Protože chřipka je původu virového, nemá žádný smysl se ji snažit léčit antibiotiky.

Zdroj: Jiří Havlík, Jiří Beran: Chřipka – klinický obraz, prevence a léčba, Maxdorf, Praha, 2002